BMS اتاق سرور – مانیتورینگ اتاق سرور- کنترل اتاق سرور

کنترل اتاق سرور:در اتاق سرور تجهیزات زیادی از جمله تجهیزات برقی مثل UPS ، ژنراتور ،تابلو برق ، کولر گازی و پاورهایی که برق سرور را تامین  می کنند وجود دارد . چندین نوع ارتباط  در اتاق سرور وجود دارد از جمله اینترنت ، MPLS ، ارتباط نقطه به نقطه یا POINT TO POINT ،اینترانت و انواع و اقسام ارتباطات را داریم از طرف دیگر انواع تجهیزات ارتباطی مانند مودم ها ، روترها ، دستگاه های هاب ، سوییچ های فیبر نوری و… وجود دارد . نمی شود تمام موارد بالا را بصورت دستی کنترل کرد زیرا ممکن است بعضی از ارتباطات قطع شوند و زمان زیادی طول می  کشد تا بازخورد ان به ما برسد.  با توجه به اهمیت ON  بودن تجهیزات ، نیاز به نرم افزار کنترل داریم تا بتوانیم وضعیت این تجهیزات را کنترل کنیم. زمانیکه بحث کنترل پیش می آید ، کنترل جوی محیط هم مهم می شود.  اگر به عنوان مثال یکی از دستگاه های خنک کننده خراب شوند ما متوجه نمی شویم زیرا مدت زمان حضور ما در اتاق سرور کم  است در این صورت ما نیاز به تجهیزات و سنسورهایی داریم تا اطلاعات را رکورد کنند و اگر موردی نرمال نبود به ما اطلاع دهد. تجهیزات مختلفی برای کنترل اتاق سرور وجود دارد. بعضی از این تجهیزات بوسیله نرم افزارهایی بصورت گروه بندی شده و دسته بندی شده بررسی می شوند . به عنوان مثال نرم افزار سولار که شما می توانید با استفاده از آن تجهیزاتی که IP دارند را کنترل کنید.  وضعیت PIKG آنها را چک کنید ولی با نسخه رایگان این نرم افزار نمی توان وضعیت تجهیزات دیگر مانند کولر یا وضعیت تردد افراد  یا آلودگی صوتی محیط را چک کرد.

مزایای مانیتورینگ اتاق سرور

  • تعیین و نمایش آنلاین خطا و محل ایجاد آن
  • نشان دادن پارامتر های مهم فرایند
  • گزارش وضعیت لحظه ای
  • ضبط وضعیت ها در هر دوره
  • اصلاحات نقطه کار و تغییر آن
  • کنترل فرآیند و ارزیابی آن

اگر قصد دارید تردد اتاق سرور خود را کنترل کنید، مقاله تخصصی زیر را مشاهده فرمایید:

کنترل تردد اتاق سرور

کنترل اتاق سرور با سیستم BMS

اتاق سرور یا مرکز داده، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سازمان است که وظیفه نگهداری و پردازش اطلاعات ارزشمند را بر عهده دارد. به همین دلیل، کنترل و نظارت بر شرایط محیطی و عملکرد تجهیزات اتاق سرور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سیستم مدیریت هوشمند اتاق سرور (BMS) یکی از راهکارهای موثر برای تحقق این امر است. BMS با استفاده از سنسورها و تجهیزات مختلف، اطلاعات مربوط به دما، رطوبت، جریان برق، ولتاژ، وضعیت درب‌ها و سایر پارامترهای مهم اتاق سرور را جمع‌آوری و پردازش می‌کند. سپس، این اطلاعات را در یک داشبورد مرکزی نمایش می‌دهد تا مدیران بتوانند به راحتی بر وضعیت اتاق سرور نظارت داشته باشند. BMS همچنین می‌تواند اقداماتی را برای کنترل شرایط محیطی و عملکرد تجهیزات اتاق سرور انجام دهد. به عنوان مثال، می‌تواند در صورت افزایش دما، کولرهای اتاق سرور را روشن کند یا در صورت کاهش ولتاژ، تجهیزات حساس را خاموش کند. با استفاده از BMS، می‌توان از بروز مشکلات و اختلالات در اتاق سرور جلوگیری کرد و اطمینان حاصل کرد که تجهیزات اتاق سرور همواره در شرایط بهینه کار می‌کنند.

مزایا استفاده از BMS اتاق سرور

  • بهبود کارایی و بهره‌وری اتاق سرور
  • کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات
  • افزایش امنیت اتاق سرور
  • بهبود قابلیت اطمینان اتاق سرور

BMS

امروزه برای استانداردسازی اتاق سرور از سیستم هایی تحت عنوان BMS استفاده می شود.  BMS زیرمجموعه ساختمان هوشمند است ، سیستمی که بوسیله آن می توان از راه دور تجهیزات الکترونیکی منزل را کنترل  کرد.سیستم BMS در حال حاضر تمام مواردی که مربوط به کنترل اتاق سرور هست مانند دمای زیر کف کاذب ، دمای پشت  سقف کاذب ، زمانبندی کولرها و سیستم کولینگ و غیره را می تواند پوشش دهد . این سیستم یک مدیریت جامع برای تجهیزات اتاق سرور محسوب می شود. اگر هنگام طراحی اتاق سرور بودجه لازم برای راه اندازی سیستم BMS را ندارید بهتر است بستر آن را فراهم کنید .

نکته قابل توجه این است که BMS تنها گزینه نیست

ما بر اساس نیاز پروژه می توانیم برآورد کنیم و با توجه به حساسیت موضوع نرم افزار مناسب با شرایط را راه اندازی کنیم. برای اتاق سرور کوچک می توان یک نرم افزار ساده تر با 5 یا 6 سنسور قرار داد که به عنوان مثال دمای داخل اتاق سرور ،  دمای رک ، رطوبت و وضعیت سرور را داشته باشیم.سیستم های کنترل اتاق سرور با روش های مختلف مانند آژیر خطر ،ارسال  ایمیل و پیامک ، تماس صوتی که به آتش نشانی یا ادمین وصل شود ،اطلاع رسانی می کنند.وقتی مباحث ایمن سازی مراکز  داده و کنترل اتاق سرور مطرح می شود علاوه بر در نظر گرفتن خطر ویروسها و سایر تهدید های مجازی باید سایر خطرهای   موجود را نیز در نظر داشته باشیم.

تهدید های موجود در اتاق سرور:

  • دما
  • رطوبت
  • ارتعاش
  • نشت و نفوذ آب
  • عدم شناخت تهدیدها و خطرات ، ضعف بسیار بزرگی در طراحی و اجرای اتاق سرور بشمار می آید.

جهت جلوگیری از این تهدید ها بکار گیری تجهیزات کنترل اتاق سرور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

شما می توانید در زیر پنج مورد از شایع ترین تهدید ها ی اتاق سرور معمولی  و همچنین راه کارهای جلوگیری از این خطرات را  مطالعه فرمایید.

کنترل درجه حرارت اتاق سرور

دما تهدید محرک محیطی برای تجهیزات کامپیوتری است. به علت گرم شدن محیط ، سرورها آسیب خواهند دید. دما در اطراف سرور شما باید در محدوده 68 درجه تا 72 درجه فارنهایت (20 تا 24 درجه سانتیگراد) بصورت مطلوب نگه داشته شود. علاوه بر در نظر گرفتن گرما تولید شده توسط سرورها باید تاثیرات خارجی را نیز در نظر داشته باشیم . نور خورشید و سایر عوامل ممکن است دمای اتاق را برای ساعاتی در روز افزایش دهد.

مانیتورینگ رطوبت در اتاق سرور

در اتاق سرور یا مرکز داده بیش از حد بالا باشد ، (RH) رطوبت سطوح رطوبت نسبی باید بین 45 تا 55 درصد باشد. اگر سطح تراوش آب باعث خوردگی، زنگ زدگی و اتصال کوتاه درون دستگاه می شود.

رطوبت کم نیز یک مشکل است، به عنوان یک محیط بسیار خشک می تواند منجر به تخلیه الکترواستاتیک، که می تواند باعث وارد کردن خسارت به تجهیزات و سرور های موجود در محل اتاق سرور گردد. بنابراین دما و رطوبت به طور مستقیم بر عمر و عملکرد تجهیزات تاثیر گذار می باشد. توصیه می گردد حتما دما و رطوبت اتاق سرور خود را کنترل کنید.

اگر قصد دارید دما و رطوبت اتاق سرور خود را کنترل کنید، مقاله تخصصی زیر را مشاهده فرمایید:

کنترل دما ورطوبت اتاق سرور

ارتعاش در اتاق سرور

 لرزش یکی از خطرات دیگر موجود در اتاق سرور و مراکز داده است که گاهی کمتر به ان توجه می شود. در یک اتاق سرور این لرزش ها باعث ایجاد خط و خش بر روی دیسکت های موجود در هارد که با سرعت در حال چرخش  هستند می شود. کوچکترین خط و خش این دیسکت هارا دچار اختلال کرده و اطلاعات موجود در هارد را از بین ببرد.

ارتعاش در اتاق سرور چگونه به وجود می آید؟

یکی از  مهمترین عامل های ارتعاش زلزله می باشد. نزدیک بودن بیش از حد تجهیزات به دیوار های اطراف باعث ارتعاش می گردد. عبور افراد و تردد بیش از حد در مجاورت تجهیزات. ماشین آلات سنگین و یا حتی یک کامیون بزرگ در طرف دیگر دیوار می توانند حرکت بالقوه ای را بوجود آورد.

آب در اتاق سرور

یکی از بزرگترین تهدیدات برای سرور، نشت آب است، زیرا آب باعث قطع شدن 24٪ تجهیزات مرکز داده می شود. متاسفانه اکثر اتاق سرور ها در مجاورت لوله کشی آب و فاضلاب قرار دارند. حتی نشتی آب بسیار کم هم می تواند مشکلات بسیار بزرگی بوجود آورد.

تخریب عمدی در اتاق سرور

تخریب عمدی نباید دست کم گرفته شود. حمله های سایبری فیزیکی یکی از راحترین روش های تخریب بشمار می رود. توصیه می کنیم از سنسور های حرکتی  در محیط اتاق سرور استفاده کنید. بکار گیری سیستم های دوربین مداربسته و نرم افزار های کنترل تردد می تواند به شما در این خصوص کمک کند.

مانیتورینگ شبکه چیست؟

پایش یا شبکه (Network Monitoring)  نظارت مداوم بر یک شبکه کامپیوتری برای تشخیص هر نوع نقص و ایراد احتمالی می باشد. کنترل وضعیت اجزای شبکه مانند:روترها، سوئیچ‌، فایروال‌، سرور و تجهیزات مجازی را انجام می دهند. هر زمان  عملکرد درست یکی از این اجزا  کند یا مختل گردد، این سیستم به مدیر شبکه  گزارش می دهد و از توقف کار شبکه جلوگیری می کند. به صورت کلی مانیتورینگ یعنی: جمع و ذخیره نمودن اطلاعات مهم از قسمتهای مختلف سازمان و نشان دادن آنها با فرمت مخصوص برای اپراتورها. می توان گفت مانیتورینگ به معنی نمایش یا مشاهده وضعیت یک سیستم می باشد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این سیستم قادر به صدور عملکرد فرمان و ارتباط دو طرفه بود. جهت نظارت، کنترل و بررسی نحوه عملکرد کارکنان در یک سازمان استفاده می گردد. در این سیستم شامل سخت افزار ها و نرم افزار های شبکه می باشد.

ویژگی مانیتورینگ اتاق سرور

  • سیستم  اضطراری در زمان قطع برق
  • کنترل درجه حرارت و دمای اتاق حدود (25 درجه)
  • اعلام و اطفا حریق
  • کنترل تردد جهت حفظ امنیت
  • نویزگیر و کنترل صدا
  • امکان برقراری ارتباط با بیرون اتاق

اهمیت استفاده از سیستم مانیتورینگدر اتاق سرور

به دلیل تنوع در مشاغل سیستم ها مانیتورینگ در انواع مختلف به وجود آمدند. این سیستم از انعطاف بالایی برخوردار می باشد. حجم بالای اطلاعات کاربردی و مهم در سازمان ها  وجود دارد که حفظ و نگهداری آنها بسیار پر اهمیت می باشد. پس ضرورت وجود سیستم مانیتورینگ واضح می باشد. ابتدا باید مشخص کنید که چه چیز هایی باید مانیتو شوند؟ مشخص نمودن سرویس های مهم و حیاتی جهت مانیتور شدن اولین قدم می باشد. برای این کار باید نقشه توپولوژی شبکه را تهیه و بررسی نمود با این روش شبکه ها و بستر های ارتباطی را مشخص می شود. و مجموعه ای که نیاز به مانیتور دارند تعیین می کنید.