رک اتاق سرور

در محیط اتاق سرور،رک ها به شما برای : بهینه سازی فضای اتاق سرور، ردیابی، خنک کردن ، جریان هوا، اتصالات برق و کابل شبکه کمک میکنند. رک اتاق سرور به عنوان قفسه های سرور یا کابینت سرور شناخته می شوند و به گونه ای طراحی شده اند تا طیف وسیعی از تجهیزات سخت افزاری شامل : سرورها، سوئیچ ها، روتر ها،کنفرانس های ویدئویی، سیستم های UPS حفاظت از برق، سوئیچ های انتقال اتوماتیک و PDU ها را بتوانند نگهداری کنند.

نوآوران متخصص در استاندارد سازی اتاق سرور می تواند  رک اتاق سرور و سرویس نصب  و چیدمان استاندارد تجهیزات شما را بر عهده بگیرد.

رک برای اتاق سرور

رکها های محیط اتاق سرور می توانند در طیف گسترده ای از انواع ساختمان ها و مکان ها از جمله:

  • اتاق سرور و مرکز داده
  • نصب و راه اندازی کنفرانس صوتی و تصویری
  •  تجهیزات مخابراتی
  • محیط های صنعتی از جمله طبقه کارخانه با فیلتر فن مورد استفاده قرار بگیرد.

برای مناطق زلزله (منطقه لرزه ای 4)، محیط نظامی و از راه دور محیط اتاق سرور می تواند رک ها و محوطه های سخت تر را ارائه دهد.

 یک اتاق سرور استاندارد دارای تابلو برق اختصاصی است، مقاله زیر را مشاهده فرمایید:

تابلو برق اتاق سرور

 طیف کاملی از رک اتاق سرور و محوطه شامل:

وزن رک رکورد توسط محورها بر اساس محفظه پشتیبانی می شود و می توان آنها را با توجه به سطوح سطحی ناهموار تنظیم کرد. اندازه های استاندارد شامل رک 500، 800 و 1000mm عمیق از 12U به 48U و بالاتر و رک های گسترده تر از 19 اینچ اختیاری هستند. تجهیزات داخل قفسه های قفسه با دونده های اسلاید که اسلات را به اسلایدهای نصب شده بر روی قاب داخلی متصل می شوند، نصب می شوند. وزنهای سنگین ممکن است به یک قفسه باز بر روی آن برای قرار دادن تجهیزات نیاز داشته باشند. پانل های جانبی معمولا قابل جابجایی هستند و درب های جلو و عقب (قفل شده) دسترسی به تجهیزات داخل را فراهم می کنند.

فریم های عقب کف رک:

از طراحی های مشابه به عنوان رک های طبقه پایه، اما بدون پانل جانبی و مجامع درب جلو و عقب. آنها به طور معمول در محیط استفاده می شوند دسترسی و امنیت و جریان هوای خنک کننده نباید اداره شود و یا کنترل شود. قفسه های باز قاب برای کنترل آسان کابل یعنی سیم کشی شبکه ای ایده آل هستند) و برنامه های کاربردی توزیع قاب. قفسه باز دارای دو یا چهار پست یا ریل های نصب است. چهار سیستم پست به طور کلی عمیق تر و طراحی شده برای حمل وزن بیشتر.

 یک اتاق سرور استاندارد دارای چیدمان مناسب برای عملکرد بهتر است مقاله زیر را مشاهده فرمایید:

چیدمان استاندارد اتاق سرور

قفسه دیوار نصب شده:

با اتصال به دیوارها، فضا را ذخیره کنید.

برخی از مدل ها می توانند با یک سوار دوار به جای گذاشته شوند تا بتوانند از دیوار به سمت کابینه حرکت کنند تا دسترسی آسان به کابل ها و تجهیزات فراهم شود.

پنجره اکریلیک در درب جلو مشخصات آسان سخت افزار IT را در داخل فراهم می کند.

این رک های سرور کوچک هستند و می توانند روی کاستورها برای حرکت آسان در زیر میزها و سطوح میز کار ایستاده باشند.

قاب های نصب شده روی دیوار:

مزایای یکسان را به عنوان یک قاب باز پایه در کف ارائه می دهند و برای نصب دیوار طراحی شده اند و دسترسی آسان به کابل های شبکه داخلی و سیستم های نصب شده را فراهم می کنند.

رک اتاق سرور در محدوده ای از اندازه های U قرار می گیرند. 1U = 44.45mm در ارتفاع و تمام تجهیزات طراحی شده برای یک فاکتور فشرده رکورد دارای ارتفاع U و ارتفاع مربوطه می باشد.

هنگامی که عنصر “U” را برای تعیین ارتفاع رک مورد نیاز خود اضافه کرده اید، پس از آن مهم است که کرک مناسب را انتخاب کنید (اندازه گیری شده در میلی متر) برای نصب تجهیزات.

عمق نیز باید برای خم شدن و دسترسی به شعاع کابل در نظر گرفته شود.

PDU ها نصب می شوند که ممکن است به طور معمول به پست عقب رک سرور متصل شوند.

نگرانی دیگر وزن تجهیزات نصب شده است. هر رک اتاق سرور  دارای محدودیت وزن طراحی شده است و نباید از آن عبور کرد.

 

یک رک معمولی 27U می تواند تا 300 کیلوگرم وزن داشته باشد، از جمله سرورها، روترهای شبکه و یک سیستم UPS و بسته باتری مناسب.

ملاحظات دیگر هنگام انتخاب رک اتاق سرور و محفظه ها را در نظر بگیرید:

  • مونتاژ یا جداسازی:

رک ها می توانند به صورت آماده یا آماده برای مونتاژ در محل ارائه شوند. این می تواند به برنامه ریزی و تدارکات کمک کند که در آن درب ها و ورودی ها باریک و / یا دسترسی محدود است.

  • مدیریت کابل:

مدیران IT به طور کلی می خواهند یک مونتاژ کابل به خوبی نصب شده و در دسترس در کابینه سرور ارائه دهند. این کار نه تنها باعث کاهش اشتباهات کابل کشی و ریزش مجدد می شود، بلکه برای برخی از مراکز داده، مراجعه مشتری ممکن است جنبه مهمی باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. محیط های سرور اتاق مجموعه ای کامل از مدیریت کابل و لوازم جانبی را شامل می شود: قفسه ها، ریل های نصب، پانل های پچ، کاستورها، کیت های خنک کننده و تثبیت کننده.

  • گسترش:

رک اتاق سرور می توانند با هم ترکیب شوند تا بتوانند ردیف هایی را ایجاد کنند که می تواند در یک محیط محیطی گرم و سرد / سرپوشیده ایده آل باشد. این کار نه تنها باعث می شود که فضای کف، بلکه خنک سازی و بهره وری انرژی نیز بهینه شود.

مرکز داده هماهنگ:

دو یا چند مشتری ممکن است از همان کابین سرور استفاده کنند و آپارتمان های جداگانه اجازه می دهند که در محفظه های مجزا قرار گیرند.

خنک سازی و حذف حرارت اتاق سرور:

به عنوان بخشی از طراحی سیستم خنک کننده، گرما را می توان به طور مستقیم از کابینه سرور و هوا سرد از طریق جلو کابینه عرضه می شود. بسیاری از محیط های فناوری اطلاعات مربوط به امنیت و نحوه ارائه یک محیط امن برای زیرساخت های حیاتی IT خود می باشند. کابینه راست سرور و محوطه از محیط اتاق سرور می تواند این شامل نظارت دسترسی کابینه را فراهم کند.

مدیریت رک اتاق سرور Server room rack:

باکس فیبر نوری از تجهیزات مهمی است جهت مدیریت کابل و دسترسی به پورتها ، تبدیل کابل Outdoor به Indoor و پست برق DCS استفاده می شود. به دلیل ظرفیت متفاوت آنها، پچ پنل و اسپیلیتر ها با ظرفیت مختلف درون آن قرار می گیرد. برای تشخیص آسان کابل های شبکه از کمربند و برچسب گذار استفاده کنید با روش مدیریت کابل افقی، تجهیزات را در قفسه منظم نمایید. با این کار فرایند مسیر یابی کابل، اضافه کردن و کابل بندی در جلو و عقب با اصول انجام می شود. مدیریت کابل را با توجه به چشم انداز ده ساله انجام دهید . تا در صورت گسترش، امکان تغییر و توسعه رک وجود داشته باشد.

افزایش امنیت با استفاده از رک:

سرور ها درون رک سازماندهی می شود و اطلاعات مهمی در دل خود قرار می دهند. به همین دلیل امنیت شبکه دارای اهمیت است. رک سرور باید مجهز به قفلهایی باشد که تنها اجازه دسترسی به افراد خاص را بدهد. برخی از آنها در قسمت جلویی و جانبی دارای قفلهایی ارتقا امنیت می باشند. قفل درب رک در دو نوع مختلف سوئیچی و ریتال وجود دارد. در مدل سوییچی، درب پشت، بغل و جلو جهت افزایش امنیت قفل می گردد. روی بدنه رک، شیشه یا فرم دور نصب می شود. قفل ریتال روی درب های  ایستاده قرار می گیرد و از کیفیت بالایی بر خور دار می باشد.

اتاق رک چیست؟

اتاق رک همان اتاق سرور است. با قرار گیری رک ها کنار یکدیگر سرور ها سازماندهی می شود. این مکان باید از راه فیزیکی و محیطی کنترل و از خطراتی مانند آتش سوزی و افزایش درجه حرارت و.. حفظ شود. به دلیل تولید گرمای زیاد توسط تجهیزات، سیستم های خنک کننده کنار آنها قرار می گیرد.

چیدمان رک اتاق سرور:

قبل از چیدمان تجهیزات، برنامه ریزی دقیقی انجام دهید. تا در هنگام جا به جایی آنها با مشکل مواج نشوید. با قراردادن تجهیزات در جای مناسب سرویس دهی آسان می شود. برای حفظ تعادل رک ها، تجهیزات سنگین در پایین ترین قفسه قرار می گیرند. سیستم UPS و باتری مربوط به آن در یونیت های پایین رک و به صورت مجزا نصب می شوند. تا در صورت نشتی

اسید، سایر تجهیزات درگیر نشوند. کیبورد و کنسول مانیتور در طبقات میانی قرار می گیرند. ابتدا کیبورد و سپس کنسول مانیتور تا فرد، به صورت ایستاده سرویس دهی را با سهولت انجام دهد. در چیدمان رک ها باید فاصله استاندارد را رعایت کرد تا در هنگام نصب تجهیزات جدید نیاز به جابجایی نباشد. با توجه به استاندارد بین المللی فاصله 0.91 متر مربع در اطراف تجهیزات فضای خالی وجود داشته باشد.

جنس رک:

رک باید از فولاد مرغوب ساخته شود تا چهار چوب آن در برابر تنش و فشار مقاومت داشته باشد. در محل اتصال درب با بدنه واشر عایق استفاده شود. تا از انتقال گرد و غبار و دما جلوگیری نماید. دربهای جلو و  عقب از جنس آنتی الکترواستاتیک، شفاف و ضد حریق باشند. درب های شیشه ای از جنس تلق نشکن ساخته شود  و در برابر حریق و تغییرات دما مقاوم باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از نکات کاربردی در خصوص رک اتاق سرور می توانید با همکاران واحد مشاوره شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار تماس بگیرید و کاربردی ترین مشاوره ها را رایگان دریافت نمایید. هم اکنون تماس بگیرید. با لبخند پاسخگوی شما هستیم…