اجزای استاندارد اتاق سرور

اجزای استاندارد اتاق سرور: اجزای استاندارد اتاق سرور یکی از مهم‌ترین جزء در عرصه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود. این اتاق‌ها بنیان‌های اساسی را در خود جای داده‌اند که وب‌سایت‌ها، پایگاه‌داده‌ها و خدمات شبکه را به درستی ارائه می‌دهند. خوشبختانه فن آوری اطلاعات و ارتباطات کشور عزیزمان ایران از مرز سنتی بودن مراکز نگهداری تجهیزات الکترونیکی گذر کرد و وارد دنیای پیشرفته ی استاندارد سازی مراکز داده گردید. چه بسا طی سالیان گذشته حسرت آور بود که سازمان ها دولتی و خصوصی فقط به تامین تجهیزات توجه می کردند ، غافل از اینکه برای بازدهی بهتر و عمر طولانی تر تجهیزات گران راهی پیدا نمود. شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار پیشرو در ارائه خدمات مشاوره- طراحی و اجرای استاندارد های مربوط به اتاق کنترل- اتاق سرور– مراکز دیتا سنتر-اتاق مانیتورینگ- اتاق پاورینگ و اتاقهای ایمن همراه و همگام شما خواهد بود. با لبخند پاسخگو بودن در کار تیمی شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار فقط یک شعار نیست. با توان فنی و علم سرشار کارشناسان این شرکت و بکار گیری اصول مدیریتی و رعایت حقوق مصرف کننده گان در زمینه ی کالا و خدمات همراه شما مشتریان محترم خواهیم بود. مواردی که در خصوص استاندارد سازی بیان می گردد به استناد استاندارد TIA-942 که به زبان ساده  جهت بهره برداری کارفرمایان و دانشجویان آینده ساز فردای کشور عزیزمان ایران تهیه و تنظیم گردیده است، لذا کپی برداری و انتشار با حفظ حقوق شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار بلامانع می باشد. جهت دریافت مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.09900190083

server room

ما در نوآوران برایتان اطلاعات تخصصی را ساده تر کرده ایم،ببنیدو بخوانید:

ترجمه فارسی استاندارد TIA-942

اجزای اصلی استاندارد اتاق سرور

کابینت‌های رک

کابینت‌های رک اساس هر اتاق سرور هستند. این کابینت‌ها محیطی امن و منظم را برای نصب تجهیزات فناوری اطلاعات فراهم می‌کنند. آنها در اندازه‌های مختلفی آمده و معمولاً به واحدهای رک (U) اندازه‌گیری می‌شوند که به بهره‌گیری موثر از فضای موجود کمک می‌کنند.

واحدهای توزیع برق (PDUها)

واحدهای توزیع برق یا PDUها مسئول توزیع برق الکتریکی به انواع سرورها و تجهیزات شبکه در داخل کابینت‌های رک هستند. آنها اطمینان می‌دهند که منابع پایدار و قابل اعتمادی برای اداره زیرساخت IT فراهم کنند.

سیستم‌های خنک‌کننده

اتاق‌های سرور به دلیل عملیات مداوم تجهیزات فناوری اطلاعات حجم قابل توجهی از حرارت تولید می‌کنند. سیستم‌های خنک‌کننده مانند واحدهای تهویه مطبوع و دستگاه‌های تهویه هوای دقیق برای حفظ دما و رطوبت بهینه در اتاق بسیار حیاتی هستند.

منابع تغذیه بدون وقفه (UPSها)

برای اطمینان از اینکه اتاق سرور حتی در صورت قطع برق همچنان در حالت عملیاتی باقی می‌ماند، از منابع تغذیه بدون وقفه یا UPSها استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها منبع تغذیه موقتی فراهم می‌کنند تا امکان خاموشی ملایم سرورها و جلوگیری از از دست دادن داده‌ها را فراهم کنند.

سیستم‌های اطفاء حریق

حریق تهدید قابل توجهی برای هر اتاق سرور است. سیستم‌های خاموشی حریق از جمله آتش‌نشانی‌ها، آشکارسازهای دود و اسپرینکلرهای خودکار برای حفاظت از تجهیزات و داده‌های موجود در اتاق سرور ضروری هستند.

تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه برای اطمینان از اتصال مداوم بسیار حیاتی است. سوییچ‌ها، روترها و کابل‌های شبکه  گزینه‌های پشتیبانی را در صورت شکست سخت‌افزاری فراهم می‌کنند و قابلیت اعتماد شبکه را افزایش می‌دهند.

اقدامات امنیتی

اتاق‌های سرور داده‌ها و تجهیزات حساسی را ذخیره می‌کنند، بنابراین امنیت اولویت اصلی است. سیستم‌های کنترل دسترسی، دوربین‌های مداربسته و احراز هویت بیومتریک برای اطمینان از ورود تنها افراد مجاز به اتاق سرور استفاده می‌شوند.

مدیریت کابل

مدیریت کابل به منظور جلوگیری از اشغال فضا و حفظ نظم اتاق سرور بسیار حیاتی است. سینی کابل، برچسب‌ها و راه‌حل‌های مسیریابی و استفاده از کف کاذب به ترتیب کابل‌های شبکه و برق را برای نگهداری و رفع مشکلات آسان، منظم می‌کنند.

نظارت از راه دور

اتاق‌های سرور از نظارت از راه دور بهره‌مند می‌شوند که اطلاعات به زمان واقعی در مورد وضعیت تجهیزات و شرایط محیطی را ارائه می‌دهند. این امکان حرفه‌ای‌های به تیم  ITاین امکان را  می‌دهد تا به سرعت به هر مشکلی پاسخ دهند.

برای استاندارد سازی اتاق سرور از کجا باید شروع کرد؟

اولین گام برای شروع، تامین بودجه اولیه است. یک مشاور خوب و با تجربه می تواند تاثیر زیادی بر جلوگیری از هدر رفت منابع مالی سازمان شما داشته باشد ، بنابراین می توان به صراحت بیان کرد اولین گام دریافت مشاوره  مناسب خواهد بود. لازم به ذکر است شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار علاوه بر ارائه مشاوره مناسب به مشتریانی که اجرای استاندارد سازی اتاق سرور خود را به این شرکت واگذار نمایند هزینه ی بالای مشاوره را بعنوان تخفیف در نظر خواهد گرفت . جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با کارشناسان واحد مهندسی فروش شرکت تماس حاصل فرمایید. مشاور بعد از بررسی وضعیت کنونی سازمان و تجهیزات و منابع موجود درونی اقدام به ارائه ی پیش طرح می نماید. در این زمان کارفرما می تواند میزان بودجه را مورد بررسی قرار دهد و بعد از تامین اعتبار پروژه را آغاز نماید.

 تیم های اجرایی جهت اجرای استاندارد اتاق سرور

کف کاذب برای اتاق سرور و مراکز داده

  1. تیم مشاوره طراحی و اجرای استاندارد 
  2. پسیو کار استاندارد اتاق سرور(کارشناس شبکه)
  3. اجرای کف کاذب استاندارد اتاق سرور
  4. مجری دیوار کاذب ضد حریق استاندارد اتاق سرور
  5. نصاب سقف کاذب ضد حریق استاندارد اتاق سرور
  6.  برق کار استاندارد اتاق سرور
  7. تجهیز کننده استاندارد اتاق سرور و….

جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت دریافت تیم های اجرایی اتاق سرور با ما تماس بگیرید.09900190083

پیش نیاز های اجرای استاندارد سازی اتاق سرور چیست؟

با توجه به  استاندارد ( tia-942 ) انتخاب محل این مراکز بسیار دارای اهمیت بوده و علاوه بر تامین امنیت فیزیکی و حراستی ، انتخاب درست در کاهش هزینه های جانبی تاثیر بسزایی داشته باشد.

خصوصیات انتخاب محل اتاق سرور چیست؟

یک اتاق سرور باید دور از دسترس عموم مراجعه کنندگان قرار بگیرد بطوری که چنانچه تردد شخص غیر مسئول در محدوده ی اتاق سرور مشکوک محسوب گردد. این محیط باید دارای سازه های معماری مستحکمی بوده و ترجیحا در طبقات زیرین قرار بگیرد. دور ماندن از حملات موشکی و خطرات ریزش ساختمان بر اثر زلزله و….. بررسی موقعیت اتاق سرور نسبت به حفره های زیر زمینی همچون قنوات و چاههای آب و فاضلاب و سایر موارد، ابعاد اتاق سرور بسیار قابل توجه و مهم می باشد(انتخاب ابعاد اتاق با چشم انداز ۱۰ ساله ی سازمان شما) جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت دریافت خصوصیات انتخاب محل اتاق سرور با ما تماس بگیرید.

تجهیزات استاندارد سازی اتاق سرور

مصالح استاندارد اتاق سرور

این محل از اجزای زیر تشکیل می گردد:

  • رنگ ضد حریق ( اپوکسی )
  • سقف کاذب ضد حریق
  • دیوار ضد حریق
  • عایق پشم سنگ
  • درب اتاق سرور ( درب ضد حریق )
  • رنگ ضد گرد و غبار ( اپوکسی )

استاندارد های اتاق سرور

اتاق سرور در نزدیکی رایزر قرار گیرد. زیرا در مصرف کابل صرفه جویی و دسترسی به قسمت ها مورد نیاز فراهم می شود. لوله های آب را در این محل قرار ندهید زیرا احتمال نشتی و ترکیدن آن وجود دارد. در صورتی که لوله آب در این مکان است آنها را مسدود کنید. با نزدیکی این مکان به اتاق برق مصرف کابل برق کاهش می یابد. فاصله کم از ایجاد قطر زیاد کابل جلوگیری می کند. اتاق سرور را دور از دیوار های بیرونی ساختمان قرار دهید. تا گرمای ناشی از پنجره و سطوح بیرون را جذب نکند.

کف کاذب اتاق سرور

حجم انبوهی کابل و تجهیزات نیازمند فضایی برای سازماندهی هستند. کف کاذب با نصب پایه در ارتفاعی بالا تر از سطح اصلی قرار می گیرد. از تجمع کابل در محل تردد جلوگیری می کند. سیستم کف سازی یک سکو برای توزیع هوای مطبوع است. باعث سهولت در نصب تجهیزات و گسترش آنها در آینده می شود. کف کاذب سراوینل  مقاومت نقطه و فشار گسترده می باشد. عایق الکتریکی بوده و مدل مناسب برای اتاق سرور، مانیتورینگ و .. است. زیر سازی آن بدون نیاز اتصال به کف اصلی و ضد زلزله می باشد.

تجهیزات اتاق سرور استاندارد

  • رک : برای جلوگیری از آسیب و نظم بیشتر، تجهیزات درون رک سازماندهی می شوند. در ابعاد مختلفی طراحی و تولید می گردد. در حال حاضر مدل رک 42 یونیت با عمق 100 کاربرد زیادی دارد.
  • سیستم اعلام و اطفاء حریق: آتش سوزی های متعدد برخی از مراکز را هدف قرار می دهد. وجود تجهیزات قابل احتراق به آن دامن میزند. که با ایجاد هزینه های جانبی خسارات هنگفتی به مراکز وارد می کند. سیستم اعلام و اطفاء حریق بدون دخالت انسان آتش را شناسایی و سرکوب می کند. مدل FM200 بهترین انتخاب برای مراکز داده است. این گاز با از بین بردن رادیکال های آزاد و یا عناصر از مثلث آتش، حریق را مهار می کند.
  • درب ضد حریق: کلیه درب ها مجهز به سیستم MAST KEY می باد. هوابند بوده و در برابر آب مقاومت زیادی دارد. امکان خروج اضطراری به طور مکانیکی بر روی آن قرار گرفته است.
  • دما و رطوبت اتاق سرور: تجهیزات اتاق سرور در دما و رطوبت مشخصی دارای عملکرد بهینه می باشند. میزان نامناسب آنها باعث هدر رفتن انرژی و کاهش عمر تجهیزات می شود. رطوبت بیش از 60 در صد خرابی برد و مدارات الکتریکی را به دنبال دارد. زیر 30 در صد باعث تخلیه الکترو استایک می شود. نصب دستگاه رطوبت گیر راهکاری برای تنظیم رطوبت در محیط است.

با توجه به استاندارد BICSI دمای بهینه اتاق سرور

کمینه رطوبت 30% و بیشینه آن 60% است.

بیشینه دما 27 درجه و کمینه آن 18 درجه می باشد.

کف کاذب برای اتاق سرور

استاندارد فیزیکی مرکز داده شامل چه مواردی می باشد؟

  • اجرای سقف کاذب ضد حریق
  •  پشم سنگ ضد حریق
  • سازه کشی و مستحکم سازی
  •  کف کاذب
  •  سیستم مانیتورینگ محیطی
  • نصب درب ضد حریق
  •  سیستم اعلام و اطفاء حریق
  • ساخت و نصب استراکچر ضد زلزله جهت رک
  • نصب و اجرای پرده هوا
  • طراحی و نصب تابلو برق هوشمند
  •  چاه ارت
  • و …..

جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت دریافت موارد اجرایی استاندارد فیزیکی اتاق سرور با ما تماس بگیرید.09900190083

در زمینه فناوری اطلاعات، اتاق‌های سرور قهر نشده‌ای هستند که کسب‌وکارها و سازمان‌ها را به بهره‌وری ادامه می‌دهند. این اتاق‌ها زیرساخت حیاتی را در خود نهاده‌اند که وب‌سایت‌ها، پایگاه‌های داده و خدمات شبکه را به بهره‌وری ارائه می‌دهند. در این راهنمای جامع، به بررسی اجزای کلیدی یک اتاق سرور استاندارد می‌پردازیم و نور می‌اندازیم به عناصر حیاتی که باعث عملکرد موثر آن می‌شوند.

 

پرسش‌های متداول (FAQها)

چگونه می‌توانم اندازه مناسب کابینت رک برای اتاق سرورم را انتخاب کنم؟

انتخاب اندازه مناسب کابینت رک به تعداد و نوع تجهیزاتی که قصد نصب آنها دارید بستگی دارد. ابعاد سرورها و تجهیزات شبکه خود را اندازه‌گیری کنید و کابینتی را انتخاب کنید که فضای کافی فراهم کند و به گسترش در آینده اجازه دهد.

نقش یک UPS در یک اتاق سرور چیست و چرا ضروری است؟

UPS یا منابع تغذیه بدون وقفه به عنوان یک منبع تغذیه پشتیبان در زمان قطعی از برق عمل می‌کند. این بسیار مهم است تا در اتاق سرور اطمینان حاصل شود که سرورها به صورت ملایم خاموش شوند تا از از دست دادن داده‌ها جلوگیری شود و بهره‌وری حفظ شود.

آیا سیستم‌های اطفا حریق برای هر اتاق سرور اجباری هستند؟

بله، سیستم‌های خاطفا حریق برای اتاق‌های سرور و برای حفاظت از تجهیزات و داده‌های حیاتی، اجباری هستند. آنها برای سریع محدود کردن و خاموش کردن حریق‌ها، برای جلوگیری از آسیب‌های گسترده بسیار حیاتی هستند.

چگونه می‌توانم امنیت اتاق سرور خود را افزایش دهم؟

برای افزایش امنیت، از سیستم‌های کنترل دسترسی، دوربین‌های مداربسته و احراز هویت بیومتریک استفاده کنید. دسترسی به افراد مجاز را محدود کنید و در همه زمان‌ها ورود به اتاق را نظارت کنید.

بهترین روش‌های مدیریت کابل در اتاق سرور چیست؟

بهترین روش‌های مدیریت کابل شامل استفاده از سینی کابل، برچسب‌گذاری کابل‌ها و پیاده‌سازی راه‌حل‌های مسیریابی  و استفاده از کف کاذب هستند تا کابل‌ها را منظم نگه دارند و برای نگهداری و رفع مشکلات آسان باشند.

چرا نظارت از راه دور برای اتاق‌های سرور مهم است؟

نظارت از راه دور به حرفه‌ای‌های IT امکان مشاهده مداوم وضعیت اتاق سرور و تجهیزات را در زمان واقعی می‌دهد. این رویکرد پیشگیرانه به آنها امکان می‌دهد به سرعت به هر مشکل پاسخ دهند و بهبود زمان انقطاع را فراهم کنند.

نتیجه‌گیری

اتاق سروری با طراحی مناسب و مدیریت کارآمد، اساس هر زیرساخت فناوری اطلاعات سازمانی است. هر عنصر، از کابینت‌های رک تا سیستم‌های امنیتی، نقش مهمی در اطمینان، دسترسی و امنیت داده‌ها و خدمات ایفا می‌کند. با درک و پیاده‌سازی این عناصر ضروری، می‌توانید یک اتاق سرور ایجاد و حفظ کنید که با بالاترین استانداردهای عملکرد و اعتمادی همخوانی داشته باشد.