کنترل دما و رطوبت اتاق سرور

یکی از تهدیدهای مهم برای اتاق سرور و مراکز داده افزایش یا کاهش دما، رطوبت ، نشتی آب ، نوسانات برق ، عدم کیفیت سیستم ارت ، خطاهای انسانی و حریق می باشد .در این مبحث دما و رطوبت اتاق سرور و محل نصب سنسور دما و رطوبت اتاق سرور  و همچنین معرفی بهترین دستگاه و ارزانترین دستگاه کنترل دما و رطوبت اتاق سرور مورد بررسی قرار می گیرد. در یک اتاق سرور استاندارد فضاهای مختلف و مجزایی وجود دارند که هر کدام دارای دما ورطوبت مختلفی هستند. دما و رطوبت در زیر کف کاذب،بین کف و سقف کاذب و پشت سقف کاذب.

 

کنترل دما و رطوبت اتاق سرور

دمای استاندارد اتاق سرور چقدر باید باشد؟

ایده آل ترین دما برای تجهیزات اتاق سرور بین 21 تا 23 درجه سانتی گراد میباشد.

حفظ دما در این محدوده علاوه بر کارکرد بهتر تجهیزات فرصت ارائه سرویس تعمیرات را برای سرویس های احتمالی آسانتر می کند.

رطوبت اتاق سرور:

میزان رطوبت اتاق سرور حداقل 10% و حداکثر 80% می باشد.
همواره باید به این نکته توجه داشت کم یا زیاد بودن میزان رطوبت می تواند مشکلاتی را برای تجهیزات بوجود آورد.
نکته: رطوبت نسبی یک کمیت مجزا نیست و به دمای محیط وابستگی زیادی دارد.
کم بودن رطوبت نسبی یا همان خشک بودن هوا میتواند بر عملکرد تخلیه الکتریسیته ساکن (آنتی استاتیک) تاثیرگذار باشد.
ما توصیه می کنیم رطوبت اتاق سرور خود را بین 25 تا 45 درصد در نظر بگیرید.

اگر قصد دارید تردد اتاق سرور خود را کنترل کنید، مقاله تخصصی زیر را مشاهده فرمایید:

کنترل تردد اتاق سرور

نشتی رطوبت در اتاق سرور:

نشتی رطوبت همواره جز دغدغه  طراحان و کاربران اتاق سرور و مراکز داده بوده است. با توجه به اینکه اکثر اتاق های سرور با تغییر کاربری ایجاد می شوند تاسیسات آب و فاضلاب یا از کنار آن عبور کرده است و یا از سقف یا کف
مطلع هستیم که گاهی امکان دارد در یک اتاق سرور چندین روز هیچ ترددی صورت نگیرد . با توجه به موارد فوق در صورت ایجاد نشتی آسیب های جبران ناپذیری به تجهیزات وارد می گردد.

 

تاثیر پارامترهای محیطی و نوع سنسورها 

کنترل دما و رطوبت اتاق سرور با بکارگیری تجهیزات سخت افزاری مانند دستگاه مرکزی یا سیستم ذخیره سازی ، سنسورهای کنترل دما و رطوبت ، نرم افزار ، نمایشگر ، حس گر و .. صورت می پذیرد . عموما دمای اتاق سرور بوسیله سنسورهای حس گر دما که در محیط اصلی اتاق سرور و داخل رکها نصب شده مورد پایش قرار می گیرد. افزایش یا کاهش دما می تواند باعث ایجاد خطا در کار تجهیزات و کاهش طول عمر مفید آنها گردد.

سنسور دما و رطوبت اتاق سرور :

میزان دما و رطوبت  اتاق سرور بوسیله سنسورهای اندازه گیری  دما و رطوبت که در محیط اصلی اتاق سرور و داخل رک ها نصب شده مورد پایش قرار می گیرد. این سنسورها به ما کمک می کنند تا از ایجاد خطر برای تجهیزات به علت ایجاد الکتریسیته ساکن در اثر کم بودن میزان رطوبت نسبی و یا ایجاد میعان در اثر رطوبت بالا جلوگیری کنیم.

سنسور دما و رطوبت اتاق سرور کجا نصب می شود؟

عملکرد صحیح و به موقع سنسور دما و رطوبت  علاوه بر کیفیت  وابستگی مستقیم با محل نصب آنها دارد. در یک اتاق سرور استاندارد سنسور رطوبت در پشت سقف کاذب – زیر کف کاذب – داخل رک و داخل محیط اصلی اتاق و حتی در محیط بیرونی اتاق سرور نصب می گردد. سنسور دما نیز حد اقل در دو نقطه ؛ یکی در قسمت داخلی اتاق سرور و دیگری در محیط بیرونی اتاق سرور نصب می گردد. تفاوت دمای داخل اتاق سرور و محیط بیرون اتاق سرور عملکرد و یا وجود مشکل را مشخص می کند.

دستگاه کنترل دما و رطوبت اتاق سرور:

دستگاه های مختلفی با قابلیت پشتیبانی  سنسور دما و رطوبت اتاق سرور در بازار وجود دارد. اما یکی از پر کاربرد ترین و مناسب ترین مدلهای دستگاه کنترل دما و رطوبت اتاق سرور مدلهایی است که بصورت مستقل و بدون نیاز به نرم افزار عملیات پایش را بر عهده می گیرند. این مدل دستگاه ها از طریق سیمکارت اطلاعات مورد نظر را در تمام طول شبانه روز برای حداقل سه شماره مختلف ارسال می کند. عموما در این مدل دستگاه کنترل دما و رطوبت یک میزان حداقل دما و رطوبت و یک میزان حد اکثر دما و رطوبت تنظیم می گردد. هنگامی که سنسور دما و رطوبت اتاق سرور به یکی از حالت های حداقل ویا حد اکثر برسد، بصورت اتوماتیک اطلاعات وضعیت موجود را از طریق پیامک ارسال می کند.

اهمیت کنترل دما و رطوبت اتاق سرور:

اهمیت کنترل دما و رطوبت اتاق سرور (Server room temperature and humidity control) به دلیل وجود حجم انبوهی تجهیزات و اطلاعات مهم و حیاتی سازمان می باشد. چرخ دنده در اتاق سرور برق بیشتری نیاز دارند و گرمای زیادی نیز تولید می کنند. وقتی میزان حرارت و دما بالا باشد باعث می شود چرخ دنده ضعیف کار کنند و یا بشکنند.دمای بالا موجب متورم شدن  قطعات داخلی  شده و آنها را از یکدیگر دور و یا می سوزند. کنترل و نگهداری از دمای اتاق سرور در حفظ ایمنی و عملکرد دنده ها  بسیار اهمیت دارد.

روشهای نظارت بر دما و رطوبت اتاق سرور:

تغییرات آب و هوایی موجب بالا رفتن دما در  محیط می گردد. در یک اتاق سرور و مرکز داده شرایط زیست محیطی فشار بیشتری روی  سیستم ها  وارد می سازد.هنگامی که گرما شدید تر باشد سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های UPS مرکز داده باید از باتری خود بیشتر جهت پشتیبانی از قطعی های کوچک برق و یا قطع شدن کامل برق شبکه استفاده کنند.

بیشتر اتاق سرورها و مراکز داده مجهز به نوعی برق اضطراری و سیستم تهویه مطبوع هستند.  ولی بعضی از  آنها  دارای سیستم نظارت بر محیط 24/7  می باشند. برای نظارت و کنترل دقیق باید مواردی مانند: استفاده از دستگاه کنترل دما و رطوبت یا دستگاه های مانیتورینگ دما، نصب سیستم کولر گازی و تهویه مطبوع، نظارت بر خرابی کولرها، منبع تغذیه بدون وقفه، UPS نظارت بر سیستم و نظارت بر محیط زیست وجود داشته باشد. در چنین مراکزی اطلاعات و تجهیزات بسیار مهم نگهداری می شود که در حیات سازمان بسیار اهمیت دارند.  نمی توان اجازه داد که سیستم و سرورها آسیب ببینند و از کار بایستند باید قبل از اینکه به این مرحله برسند کنترل و بررسی شوند تا عملکرد صحیح داشته باشند.

دستگاه کنترل و نظارت بر دما و رطوبت اتاق سرور:

با استفاده از دستگاههای کنترل دما و رطوبت می توان میزان دقیق دما و رطوبت اتاق سرور را از راه دور  کنترل کرده و در صورت نیاز  آژیر خطر را فعال نمود. این دستگاه ها دارای یک سنسور دیجیتالی دما با دقت 0.1 سانتیگراد می باشند. و یک  سنسور اندازه گیری رطوبت با دقت 2% دارند که می توانند مجهز به دو ست پوینت جداگانه برای تنظیم دما و رطوبت هشدار و خطر باشند. زمانی که دما و رطوبت افزایش یا کاهش یابد با اعلام دستگاه به راحتی می توان سرورها را خاموش نمود. این دستگاه ها  سیستم کنترل خودکار کولر رزرو هستند.  و می توانند با  افزایش بیش از حد دما به صورت خودکار کولر رزرو را فعال  و دما را کاهش دهند.

مزایای دستگاه های کنترل دما و رطوبت اتاق سرور:

اندازه گیری و کنترل دما و رطوبت با دقت بسیار زیاد و قابلیت تعیین دو محدوده دما و رطوبت متفاوت. متصل شدن به سنسور تشخیص حرکت PIR برای  اطلاع از ورود و خروج غیرمجاز افراد به مرکز داده. قابلیت متصل شدن به  سنسور رطوبت و کنترل آژیر در زمان افزایش رطوبت اتاق سرور. دارای دو خروجی مستقل  اتصال دستگاه های جانبی مانند:کولر و آژیر. اتصال به سنسور دود و گاز و داشتن پنل مدیریت هوشمند می باشند.

جهت سفارش انواع دستگاه کنترل دما و رطوبت اتاق سرور با شماره 09900190083 تماس بگیرید و یا با واحد فروش نوآوران کیان ارتباط پایدار در ارتباط باشید.