سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور( Server room fire alarm and extinguishing system):در دیتا سنتر و اتاق های سرو  تجهیزات الکتریکی و تاسیسات برقی زیادی وجود دارد. که بصورت مداوم در حال کار می باشند.   کابل های برق از زیر کف و سقف و دیوار کاذب عبور داده می شوند. احتمال وقوع حریق در این مراکز زیاد می باشد.در عصر دیجیتال امروزی، اتاق‌های سرور راه نجات کسب‌وکارها هستند و داده‌ها و تجهیزات حیاتی را در خود جای می‌دهند. اطمینان از ایمنی این اتاق های سرور بسیار مهم است. این مقاله به دنیای سیستم اعلام واطفا حریق اتاق سرور می پردازد که به عنوان سیستم اعلام حریق و سرکوب اتاق سرور نیز شناخته می شود تا اطلاعاتی درباره اهمیت، اجزا و عملکرد آن به شما ارائه دهد.

سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

سیستم اعلام واطفا حریق اتاق سرورچیست؟

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور یک راه اندازی تخصصی است که برای شناسایی و پاسخگویی سریع به حوادث آتش سوزی در اتاق سرور طراحی شده است. این سیستم جامع نه تنها برای محافظت از تجهیزات ارزشمند شما بلکه برای تداوم عملیات تجاری شما بسیار مهم است.

قیمت سیستم اعلام واطفا حریق اتاق سرور

جعت دریافت قیمت سیستم اعلام واطفا حریق اتاق سرور با شماره 09900190083 تماس بگیرید تا علاوه بر پاسخ استعلام قیمت سیستم اطفا حریق اتاق سرور مشاوره فنی و متخص به پروژه خود را دریافت کنید. هم اکنون گوشی خود را بردارید.

اهمیت سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

 وقتی سازمان نیاز به احداث مرکز داده داشته باشد. قطعا این اطلاعات جزء لاینفک سرمایه و امتیازات سازمان می باشد اکنون اطلاعات مهمی بر روی سرورها وجود دارند که علاوه بر اهمیت مالی اکثرا جزء اطلاعات محرمانه سازمان نیز محسوب می  شوند. حال این سوال مطرح است چگونه می توان تمام داشته های یک سازمان را در مرکزی قرار داد که هر لحظه امکان وقوع  حریق در آن وجود دارد؟

بهترین سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور مطابق با TIA-942 استاندارد چیست؟

در استاندارد TIA-942 بکارگیری تجهیزات و متریال از جنبه های مختلف مورد قرار گرفته است . تمام تجهیزات و مصالح جهت   استاندارد سازی از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.  یکی از  موارد بکارگیری اصولی و منطقی سیستم اعلام و اطفا حریق  اتاق سرور می باشد. مطابق با استاندارد TIA-942 سیستم اعلام و اطفا حریق FM200 مناسب ترین  سیستم جهت  استفاده در مراکز داده می باشد. سیستم مجهز به گاز FM200 به عنوان یک گاز پاک و دوستدار محیط زیست با عملکردی  خیره کننده می تواند حداکثر ظرف ۱۰ ثانیه اقدام به شناسایی و اطفا حریق نماید. اجرای اصولی این سیستم در کیفیت و  عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد. جهت اطلاع کامل و آشنایی با سیستم اطفا حریق آیروسل به عنوان یک سیستم  جایگزین روی لینک محصول کلیک کنید. لازم به ذکر است تیم فنی شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار استفاده از این سیستم را   پیشنهاد نمی کند. جهت اطلاعات بیشتر با ما 09900190083 تماس بگیرید

طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

طبق اصول استاندارد موارد بسیاری در زمان طراحی سیستم اعلام و اطفا حریق در اتاق سرور باید در نظر گرفته شود. قبل از هر اقدامی باید محل احداث اتاق سرور مشخص و از نظر ایمنی تایید گردد. طول و عرض اتاق یا سالن و حجم آن بر  حسب متر مکعب محاسبه شود. چیدمان رک ها و تجهیزات و محل اتاق سرد مشخص شود. کف کاذب و ارتفاع مورد نیاز از سطح اصلی ساختمان. سقف کاذب و میزان ارتفاع از سقف اصلی. بررسی ارتفاع شهر از سطح دریا. در نظر گرفتن سیستم سرمایشی مانند سیستم اسپیلت کولینگ یا HVAC. میزان سرعت پرتاب باد سیستم سرمایشی در محل. تعیین محل عبور کابل ها از سقف کاذب یا کف کاذب و یا لدر. دمای اتاق در مرکز داده که باید بین 20 تا 24 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شود. مقدار غلظت در محیط باید در کلاس C حریق بین عدد 7 تا 9 باشد محل هایی از اتاق که نیاز به اعلام و اطفا حریق دارند مشخص شود.

هدف از اجرای سیستم های اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

با توجه به اینکه در صورت بروز حریق در مراکز کنترل امکان استفاده از کپسول های دستی شانس جلوگیری از آسیب های  احتمالی را کاهش می دهد اجرای سیستمی هوشمند و ۲۴ ساعته را برای مراکز کنترل الزامی کرده است.

  • حفاظت از اطلاعات و وابستگی سازمانها به مراکز کنترل و اتاق سرور،حفاظت از سرمایه سازمان که صرف خرید تجهیزات 
  • گران قیمت مانند سرورها -ups ,….
  • پیشگیری از آتش سوزی و حفاظت از جان پرسنل همگی دلایلی محکمی برای هزینه در راستای سیستم اعلام و اطفا 
  • حریق این مراکز حساس می باشند.
  • زمانی که سیستم اعلام فعال می گردد جهت اعلام حریق زنگ اطفا به صدا در می آید.
  • تشخیص دود و اعلام به کنترل پنل توسط دتکتور صورت می گیرد.

مدیریت عملکرد کل سیستم توسط کنترل پنل صورت می گیرد و دستور های عملکردی -مدت زمان تاخیر و…. توسط این تجهیز صورت می گیرد.

اجزای سیستم

Firefighting equipment

یک سیستم معمولی اعلام واطفا حریق اتاق سرور شامل اجزای زیر است:

1. آشکارسازهای دود

آشکارسازهای دود اولین خط دفاعی هستند. آنها به طور مداوم هوا را برای هر نشانه ای از دود کنترل می کنند و در صورت شناسایی زنگ هشدار را ایجاد می کنند.

2. حسگرهای حرارتی

حسگرهای حرارتی به طور استراتژیک برای شناسایی افزایش سریع دما، که یک شاخص کلیدی آتش سوزی است، قرار می گیرند. هنگامی که فعال می شوند، سیستم های هشدار و سرکوب را فعال می کنند.

3. پانل هشدار

پانل هشدار به عنوان مرکز کنترل عمل می کند و سیگنال ها را از آشکارسازها و حسگرها دریافت می کند. این اطلاعات در زمان واقعی در مورد وضعیت اتاق سرور ارائه می دهد.

4. سیستم های اطفاء حریق

سیستم های اطفاء حریق، که اغلب از عوامل تمیزی مانند FM-200 استفاده می کنند، برای خاموش کردن آتش بدون آسیب رساندن به تجهیزات طراحی شده اند.

5. اطلاع رسانی اضطراری

در صورت بروز آتش سوزی، سیستم می تواند به مقامات و پرسنل مربوطه اطلاع دهد و از واکنش سریع اطمینان حاصل کند.

اهمیت سیستم اعلام واطفا حریق اتاق سرور

اکنون که اجزای آن را درک کردیم، بیایید بررسی کنیم که چرا داشتن یک سیستم اعلام حریق و سرکوب اتاق سرور بسیار مهم است.

1. حفاظت از تجهیزات

اتاق سرور شما دارای تجهیزات گران قیمت و حیاتی است. آتش سوزی می تواند به طور جبران ناپذیری به سرورها، سوئیچ ها و دستگاه های ذخیره سازی داده آسیب برساند. این سیستم به عنوان یک سپر عمل می کند و آسیب را به حداقل می رساند.

2. حفظ داده ها

داده ها رگ حیات کسب و کارهای مدرن هستند. از دست دادن آن در اثر آتش سوزی می تواند فاجعه بار باشد. سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق اتاق سرور با جلوگیری از از دست رفتن داده ها، یکپارچگی داده ها را تضمین می کند.

3. تداوم کسب و کار

آتش‌سوزی اتاق سرور می‌تواند عملکرد را مختل کند و منجر به خرابی و خسارات مالی شود. این سیستم با رسیدگی سریع به حوادث آتش سوزی به حفظ تداوم کسب و کار کمک می کند.

4. رعایت ایمنی

رعایت مقررات ایمنی ضروری است. بسیاری از حوزه‌های قضایی، کسب‌وکارها را ملزم می‌کنند تا سیستم‌های اطفاء حریق را در محل خود داشته باشند تا ایمنی کارکنان و دارایی‌ها را تضمین کنند.

سیتم اعلام واطفا حریق اتاق سرور چگونه کار می کند؟

درک عملکرد سیستم اعلام واطفا حریق اتاق سرور برای اجرای موثر آن ضروری است.

1. تشخیص

آشکارسازهای سیستم به طور مداوم اتاق سرور را برای دود و گرما کنترل می کنند. پس از شناسایی، آنها پانل هشدار را فعال می کنند.

2. زنگ هشدار

پانل هشدار سیگنال ها را پردازش کرده و آلارم ها را فعال می کند و به سرنشینان و پرسنل مربوطه در مورد خطر آتش سوزی هشدار می دهد.

3. سرکوب

به طور همزمان، سیستم سیستم اطفاء حریق را درگیر می کند و عوامل تمیزی را آزاد می کند تا آتش را بدون آسیب رساندن به تجهیزات خاموش کنند.

4. اطلاع رسانی

خدمات اضطراری و پرسنل تعیین شده به طور خودکار مطلع می شوند و از واکنش سریع به وضعیت اطمینان حاصل می کنند.

تجهیزات  اعلام  و اطفا حریق اتاق سرور

  • کنترل پنل مرکزی.
  • دتکتور حرارت-دتکتور دود-دتکتورهای دودی-حرارتی – داکت دتکتورها
  • سیستم نمونه گیر هوا یا مکنده دود یا ایرسمپلینگ.
  • کابل خطی حرارتی.
  • مجموعه شستی های سیستم.

نکات مهم سیستم اعلام و اطفا حریق در دیتا سنتر

  • لوله کشی شبکه اعلام حریق

باید از لوله های گالوانیزه گرم جهت لوله کشی شبکه اعلام حریق اتاق سرور استفاده کرد. طبق استاندارد باید سایز PG13.5 بکار رود. در قسمت هایی که خم وجود دارد لوله فلکسیبل کار می شود و سپس کابل نسوز برق از آن عبور داده می شود.

  • لوله فولادی کابل نسوز سیلیکونی با شیلد محافظ

بر اساس استاندارد باید از کابل نسوز با نویز گیر یا شیلد محفاظ نرم برای کابل کشی استفاده نمود. کابل باید به گونه ای باشد که در مواقع حریق آتش نگیرد و موجب انتشار بیشتر آتش نشود.

سوالات متداول

سوال 1: هر چند وقت یک بار باید یک سیستم اعلام واطفا حریق اتاق سرور بررسی شود؟

  • پاسخ: بازرسی های منظم بسیار مهم است. به طور معمول، توصیه می شود حداقل دو بار در سال بازرسی انجام شود تا از عملکرد سیستم اطمینان حاصل شود.

سوال2:آیا می توانم خودم یک سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق اتاق سرور نصب کنم؟

  • پاسخ: خیر، این یک سیستم پیچیده است که باید توسط متخصصان متخصص در سیستم های ایمنی آتش نشانی نصب و نگهداری شود.

س: آیا انواع مختلفی از عوامل اطفاء حریق وجود دارد؟ پاسخ: بله، عوامل تمیز مانند FM-200 معمولا استفاده می شود. آنها برای انسان و تجهیزات ایمن هستند و برای اتاق سرور ایده آل هستند.

سوال3:در صورت هشدار نادرست چه باید بکنم؟

  • پاسخ: هشدارهای کاذب ممکن است رخ دهد. اگر فکر می کنید که این یک هشدار اشتباه است، پروتکل شرکت خود را دنبال کنید، اما همیشه ایمنی را در اولویت قرار دهید.

سوال4:چگونه سیستم حفاظت از داده ها را در هنگام آتش سوزی تضمین می کند؟

  •  پاسخ: با مهار سریع آتش، سیستم آسیب به تجهیزات را به حداقل می رساند و در نتیجه یکپارچگی داده ها را حفظ می کند.

سوال5:آیا ارزش سرمایه گذاری را دارد؟

  • پاسخ: قطعا. هزینه سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور در مقایسه با خسارات احتمالی ناشی از آتش سوزی اتاق سرور هزینه کمی است.

نتیجه

در دنیای فناوری، حفاظت از اتاق سرور شما غیرقابل مذاکره است. سیستم اعلام واطفا حریق اتاق سرور متحد شما در این تلاش است که برای تجهیزات، داده ها و تداوم کسب و کار شما محافظت می کند. اهمیت آن را نادیده نگیرید. برای اطمینان از آرامش خاطر، روی یک سیستم قوی سرمایه گذاری کنید. به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.جهت کسب  اطلاعات بیشتر با ما 09900190083 تماس بگیرید