دیوار پوش ضد حریق

دیوار پوش ضد حریق متریال جدیدی است که با هدف ایجاد مقاومت پوشش های دکوراتیو و نهایی ارائه می گردد. مقاومت در برابر حریق شامل دسته بندی های مختلفی است. میزان مقاومت دیوار پوش در برابر حریق بر اساس ساعت در نظر گرفته می شود. البته لازم بذکر است اکثر دیوار پوشهای موجود در بازار جزء دسته ی کند سوز ها می باشند. کند سوز  به معنای عدم کمک در پیشروی حریق می باشد.

دیوار ضد حریق اتاق سرور

کاربرد دیوار پوش ضد حریق:

از دیوار پوش ضد حریق در محل های حساس مانند ستون ها و تیرها در یک سازه فولادی استفاده می کنند که اگر آسیب ببینند  خطرات جدی به وجود می آورند. از این سازه  در داکتها و کانال های تاسیساتی  ومکان هایی مانند:

راه روها و راه پله ها، اتاق های کنترل، اتاق سرور، اتاق برق استفاده می کنند. البته این نوع دیوار پوش بنابر نیاز مصرف کننده

قابلیت نصب در تمام سطوح داخلی را دارا می باشد.  نام دیگر دیوار ضد حریق، ورق های FM می باشد که از آن برای مکان

هایی  که غیر از  دمای بالا به یک عایق رطوبتی نیاز دارند نیز کاربرد دارد.

انواع دیوار پوش ضد حریق و کند سوز

دیوار پوشها عموما با عرض 20 سانتی متر و طول 6 متر تهیه و تولید می گردد. سطح رویی دیوار پوشها می تواند با پوشش های برچسبی و بسیار متنوع پوشانده شده باشد. مدلهای چاپی جهت کاهش هزینه تمام شده نیز ارائه می گردد.مدلهای چاپی گاها گرماژ پایین تری نسبت به مدلهای روکش دار دارد.

اگر احتمال ضربه وارد شدن به دیوارها وجود دارد،دیوار پوش کند سوز پلی استایرن از استفاده کنید است،این مقاله را بخوانید:

دیوار پوش پلی استایرن کند سوز

روش نصب دیوار پوش ضد حریق

جهت اجرای دیوار پوش روشهای مختلفی به کار برده می شود. همواره باید به این نکته توجه داشته که در زمان نصب دیوار پوشهای ضد حریق  از سیستم زیر سازی مقاوم در برابر حریق استفاده گردد. ضخامت این سازه 6 تا 8 سانتیمتر است و روی دیوار اصلی اجرا می شود.  جهت اجرای این پنل ها  ابتدا باید زیرسازی روی دیوار انجام شود. برای زیر سازی از فریم فلزی با روکش گالوانیزه استفاده می کنند. فاصله سازه را از دیوار اصلی حدود 60 سانتیمتر در نظر می گیرند. بعد از شبکه بندی محل فضای خالی را با مواد مخصوص مانند پشم سنگ پر می کنند. استفاده از زیر سازی چوب در این نوع اجرا ممنوع می باشد.

شما می توانید با توجه به کاربری محیط خود و نوع بستر موجود از روشهای زیر استفاده کنید. نصب دیوار پوش به همراه زیر سازی فلزی(قوطی کشی با آهن) دیوار پوش به همراه زیر سازی گالوانیزه (نبشی -رانر -استاد) قرار دادن بر روی بستر دیوار کاذب ضد حریق (با استفاده از منگنه کوب بادی) استفاده مستقیم روی دیوار با بستر گچ یا گچ وخاک (با استفاده از منگنه کوب بادی)

ویژگی دیوار پوش ضد حریق

دیوار پوش ضد حریق (Fireproof wall covering) یکی از انواع پنل های دیواری کاذب است. این محصول در متریال های مختلف تولید می شود. دیوار ضد حریق در فضا های مختلف قابل استفاده می باشد. این محصول مناسب برای فضایی که به غیر از دمای بالا به یک عایق رطوبت نیز نیازمند دارند استفاده می شود. از پوشش های FR نیز برای عایق سازی در برابر آتش سوزی و رطوبت استفاده می کنند. دیوار ضد حریق یا همان ورق های FM است. دیوار پوش های دیگری مانند دیوار کاذب پی وی سی موجود می باشد. که این نوع دیوار  پوشها با توجه به درخواست مصرف کننده قابل نصب در تمام سطوح داخلی ساختمان را دارد. مهمترین  ویژگی این محصول مقاومت بالایی در برابر دمای بالا و آتش دارد. دیوار ضد حریق مانند سدی در برابر عبور آتش می باشد. در محلهایی مانند اتاق های سرور که تجهیزات هم و اصلی سازمانها در آن وجود دارد مورد استفاده می باشد. وقتی از دیوار کاذب به عنوان پوشش در محیط  استفاده می کنید  حریق انتقال نمی یابد  اما دما تغییر می کند. به خاطر ساختار دیوار هیچ خطری برای قسمتی که آتش سوزی رخ نداده ایجاد نمی شود. مقاومت هر دیوار بستگی به مدل آن و مدت زمان مشخص می شود. برای ایمن سازی تیر ها و ستو ن ها ی حساس واحد های ساختمانی با سازه فلزی، داکتها و کانال های تاسیسات و.. بسیار مورد استفاده می باشد.

دیوار پوش ضد حرق اتاق سرور

دیوار پوش های ضد حریق یا ضد آتش در اتاق سرور و مراکز داده بسیار پر کاربرد می باشد. به دلیل وجود تجهیزات گران قیمت و اطلاعات مهم در اتاق سرور ایمن سازی و استاندارد سازی این مکان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. با استفاده از انواع متریال های ضد حریق مانند کف ضد حریق، سقف ضد حرارت و دیوار ضد حریق می توان به راحتی اتاق سرور را ایمن ساخت. دیوار پوش ضد حریق با ضخامت 6 تا 8 سانتیمتر موجود می باشند. که با زیر سازی حدود 60 سانتی متر فاصله از دیوار نصب می گردد. در پایان زیر سازی فضای خالی بین شبکه ها و دیوار پوش را با پشم سنگ می پوشانند. این پوشش ضد آتش در برابر رطوبت نیز مقاوم می باشد و گزینه بسیار مناسبی برای مراکز داده است.

اگر میخواهید از شیشه مقاوم در دیوار های جانبی استفاده کنید،با شیشه ضدگلوله و هجوم آشنا شوید ،این مقاله را بخوانید:

شیشه ضدگلوله و هجوم

مصالح دیوار ضد حریق

اگر بخواهید سازه ساختمان را کاملا ضد حریق بسازید با هزینه های بسیار سنگینی مواجه خواهید شد. بنابر این با استفاده از تجهیزات و مصالح می توان یک ساختمان را ایمن سازی نمود. ایمن سازی ساختمان شامل: ضد حریق سازی داخلی سازه و ضد حریق سازی سازه بیرونی و خارجی می باشد. مواردی مانند: شیشه ضد حریق، دیوار ضد حرارت یا ضد حریق، سیستم اعلام و اطفا حریق، کف ضد حریق، گچ، بتن و پوشش های رنگی ضد حریق، پشم سنگ و پوشش های منبسط شونده و پف کننده در ایمن سازی نقش مهمی دارند. پوشش های منبسط شونده یا پف کننده کاملا ضد حریق هستند. زمانی که این پوشش در معرض آتش قرار گیرد متورم می شود. این مواد به شکل فوم جامد مشکی رنگ در می آید. که تعداد زیادی سلول کوچک به صوزت بسته و مقاوم در برابر آتش را ایجاد می کند. این فوم جامد مانند یک عایق عمل کرده و اجازه نفوذ آتش را به قسمت های زیرین نمی دهد و یا تماس آتش را به تاخیر می اندازد. فوم تشکیل شده نفوذ آتش را دو ساعت به تاخیر می اندازد و اجازه گسترش حریق را نمی دهد.

دیوار ضد حریق راه پله

جهت ایمن سازی راه پله استفاده از مصالح ضد حریق و به روز بسیار اهمیت دارد. با استفاده از پنل های ضد حریق راه پله، می توان به راحتی ایمنی را بالا برد. برای استاندارد سازی راه پله باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • دود بند کردن پلکان داخلی
  • تامین فضای دودبند
  • استفاده از پیش ورودی یا تهویه طبیعی.( حداقل عرض پیش ورودی 1800 میلیمتر)
  • مقاومت حریق در ورودی (پیش ورودی به پلکان 20 دقیقه)
  • در ها باید دودبند ، خودبسته شو یا خودکار بسته شو
  • بالکن با تهویه طبیعی
  • تهویه مکانیکی
  • دیوار ضد حریق برای راه پله
  • دیوار آتش در ساختمان:

برای حفاظت از ساختمان در برابر حریق رعایت موارد زیر توصیه می شود:

استفاده از متریال های مقاوم در برابر حرارت در قسمت های داخلی مانند سقف های کاذب و  دیوار ها. برای جدا سازی فضا ها و دیوار کشی ساختمان از مصالح کم خطر و غیر قابل اشتعال استفاده شود. میزان ارتفاع ساختمان و کاربرد آن ونوع فضاهای مورد استفاده در محل نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. برای راهرو ها، خروجی ها، راه پله ها باید از مصالح مقاوم و ایمن استفاده نمود و از متریال هایی با جنس فوم پلاستیکی نباید بدون محافظ  بکار برد.

بکارگیری از پوشش های محافظ  برای بالا بردن مقاومت قسمت های سازه در برابر حریق برای جلوگیری ازفروپاشی ساختمان طبق اصول و استانداردها با توجه به میزان ارتفاع و فضای داخلی ساختمان. مقاومت سازه های ساختمانی در برابر حرارت باید یک تا دو ساعت باشد. برای دیوار محیط هایی مانند آپارتمان و هتل ها سازه حداقل یک ساعت در برابر حریق مقاوم باشد. بسیاری از اجزای سازه ها مانند فولاد در برابر آتش مقاومت ندارند و تنها 20تا 30 دقیقه در برابر حریق دوام می آورند بنابراین باید از پوشش محافظ استفاده کرد.

دود بند راه پله:

استفاده از دودبند و آتش بند برای تامین ایمنی ساختمان ضروری می باشد. در بسیاری از مواقع با آتش گرفتن یک واحد در یک ساختمان سایر واحد ها دچار آتش سوزی نمی شوند اما انتشار گاز های سمی باعث بروز مشکل برای ساکنان شده است. دود بند از بروز این مشکلات جلوگیری می کند. از دود بند برای راه پله، پله اضطراریو درهای ورود و خروج استفاده می شود. استفاده از درب ها و پنجره های دودبند و درب های شیشه ای بزرگ بهترین روش برای دود بند کردن می باشد.

بلوک ضد حریق:

استفاده از بلوک ضد حریق علاوه بر اینکه وزن ساختمان را کاهش می دهد دربرابر حریق مقاوم بوده و عایق صدا و ضربه نیز می باشد. مزیت های بلوک ضد حریق بر سایر مصالح ساختمانی شامل: سهولت در اجرا، سایز بزرگتر، سبک و کم وزن بودن، ضد حریق، عایق صوت و حرارت و برودت، سازگار با محیط زیست، قابل برش زدن و شیازر زنی، کاهش هزینه های به صورت مجزا، کاهش میزان فولاد مصرفی و نیاز کمتر به اندود کاری در ساختمان می باشد.

بلوک ضد حریق  نوعی عایق ترکیبی است که در زمان و آتش سوزی بدون ایجاد فشار بالا، منبسط می شوند و فوم عایق کربنی ایجاد می کنند . بلوک مقاوم در برابر حریق از نفوذ و گسترش آتش، دود، آب و.. جلوگیری می کند. در سازه ساختمان می توان تمامی لوله های فولادی و مسی را از بین بلوک ضد حریق عبور داد و نیاز به عایق بندی جداگانه برای لوله ها نمی باشد.این بلوک هاکاملا  بدون فیبر است و هیچگونه گرد و غباری ندارد به همین علت در مراکز IT و آزمایشگاهی از آن استفاده می کنند. شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار متخصص در نصب انواع دیوار ضد حریق و کف کاذب ضد حریق آماده مشاوره و همکاری با شما می باشد. با لبخند پاسخگوی شما هستیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران واحد مشاوره و فروش شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار در تماس باشید. تجربه دو دهه همکاران ما در کنار شما بهترین راهکارهای انتخاب متریال و روش اجرای انواع دیوار پوش ضد حریق را در اختیار شما قرار خواهد داد. با اشتیاق منتظر تماس شما هستیم.09900190083 همچنین در خصوص متریال ها و سیستم های ضد حریق مطالعه فرمایید: