چیدمان استاندارد اتاق سرور

در دنیای فناوری اطلاعات، اتاق‌های سرور از اهمیت زیادی برخوردارند. این اتاق‌ها به عنوان مرکز کنترلی برای سرورها و تجهیزات مربوط به آن‌ها عمل می‌کنند و برای حفظ عملکرد پایدار و کارآیی سیستم‌های اطلاعاتی بسیار حیاتی هستند. در این مقاله، به بررسی چیدمان استاندارد اتاق سرور می‌پردازیم و نکات مهمی را برای ایجاد یک اتاق سرور با کیفیت و بهینه مورد بررسی قرار می‌دهیم. شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار متخصص استاندارد سازی اتاق سرور با تجربه ای بالغ بر دو دهه،علاوه بر طراحی و تولید تجهیزاتی مانند درب اتاق سرور-کف کاذب اتاق سرور ،سعی دارد اطلاعات کاربردی را در خصوص اجرای استاندارد اتاق سرور را در دسترس مهندسین این حوزه قرار دهد. در این مطلب چندین مورد در خصوص چیدمان اصولی اتاق سرور را مورد بررسی قرار می دهیم. هدف از ارائه این مطالب نزدیک شدن چیدمان های اتاق سرور و مراکز داده با توجه  به موارد استاندارد های بین المللی می باشد.

کف کاذب برای اتاق سرور و مراکز داده

ابعاد اتاق سرور بر اساس تعداد رک چقدر است؟

به طور کلی، برای تعیین  بعاد اتاق سرور بر اساس تعداد رك‌ها می‌توان به موارد زیر توجه كرد:

  1. عرض و عمق اتاق: اتاق باید بیشتر از عرض و عمق رک‌ها باشد تا فضای کافی برای نصب و دسترسی به تجهیزات فراهم شود. معمولاً اتاق‌های سروری به شکل مستطیلی طراحی می‌شوند.
  2. ارتفاع اتاق: ارتفاع اتاق معمولاً بیشتر از ارتفاع رك‌ها است،ارتفاع اتاق سرور  باید برابر با ارتفاع رک بعلاوه ارتفاعات فضای لازم برای خنک‌کننده‌ها و تجهیزات مرتبط با مدیریت حریق می باشد.
  3. دسترسی به کابل‌ها: باید فضای کافی برای انجام اتصالات کابلی و مدیریت کابل‌ها در نظر گرفته شود. این فضا معمولاً به ارتفاع  اتاق اضافه می شود.
  4. فضای خنک‌کننده: برای خنک کردن تجهیزات، نیاز به فضایی برای نصب و تعداد مورد نیاز از واحدهای خنک‌کننده مانند کولرهای گازی یا سیستم‌های خنک‌کننده دارند.
  5. فضای برق و یو پی اس: نیاز به فضایی برای باتری های یو پی اس و تجهیزات برقی دارید.
  6. فضای کف کاذب :  کف کاذب  اتاق سرور  باید وزن تمام تجهیزات و رک‌ها را پوشش دهد.

با توجه به تعداد و نیازهای خاص خود، می توان یک مشاوره مهندسی داشته باشید تا بتوانید  ابعاد دقیق اتاق سرور خود را مشخص کنید. جهت دریافت مشاوره با شماره 09900190083 تماس بگیرید.

هر متر مکعب اتاق سرور مشمول هزینه های زیادی است. بنابراین باید از حداکثر فضا استفاده نمود. گاهی در پروژه ها مشاهده می گردد کارفرمایان هزینه ای زیادی را صرف استاندارد سازی ابنیه و سیستم های حفاظتی اتاق سرور می کنند ،اما حاضر نیستند اندک هزینه ایی بابت تعویض رک های قدیمی کنند و تاکید به استفاده از رک های قدیمی خود دارند. هرگز فراموش نکنید که استاندارد از ایجاد نظم در محیط برگرفته شده است . در یک اتاق سرور کوچک 12 متر مربعی یک رک 42 یونیت درب شیشه ای نه توجیح اقتصادی دارد و نه صرفه جویی محسوب می گردد. بنابراین سعی کنید رک های مورد نیاز خود را حتما 42 یونیت در نظر بگیرید. درب رک ها حتما بصورت توری باشد تا به گردش هوا کمک کند و اجازه بدهد هوای سرد وگرم به گردش در آید.

کف کاذب در اتاق سرور

کف کاذب این امکان را می دهد تا شما در کمترین زمان به انبوه کابل های موجود در زیر کف کاذب دسترسی داشته باشید. استفاده از سیستم کف کاذب این امکان را به شما می دهد تا جریان هوا را به بهترین شکل ممکن هدایت کنید. کف کاذب اتاق سرور می تواند در جابجایی سریع و آسان تجهیزات موجود در اتاق سرور به شما کمک کند و محیط را انعطاف پذیر تر کند. کف کاذب را با ابعاد 60*60 سانتی متر استفاده کنید. کف کاذب از سالیان دور در صنایع مختلف بکار برده شده است.
ابعاد های 50*50 یا 40*40 یا20*20 سانتی متر جهت استفاده در مراکز داده و اتاق های سرور توصیه نمی شود. این موضوع با توجه به عملیات های سریع و به موقع در خصوص پایداری ارتباط که عموما درکمترین زمان ارائه می شود در نظر گرفته شده است. کاملا منطقی است که برداشتن یک تایل کف کاذب با ابعاد 60*60 دسترسی مناسب تری را جهت بررسی تجهیزات و کابل های موجود در زیر کف کاذب فراهم خواهد کرد تا یک تایل 20*20 یا 40*40 و یا 50*50. رک های مورد استفاده با عمق 500،800 و1000 میلی متر بکار گرفته می شود و ابعاد 60*60 کف کاذب  ارتباط مستقیمی با انتخاب ذکر شده دارد.

 کف کاذب اتاق سرور دارای ویژگی های خاصی است، مقاله زیر را مشاهده فرمایید:

کف کاذب اتاق سرور

کابل کشی در چیدمان استاندارد اتاق سرور

قبل از آغاز کابل کشی چیدمان رک ها و تجهیزات را به تصویب برسانید و قطعی کنید. مسیر های رزرو را جهت توسعه پیش بینی کنید تا چنانچه نیاز به انجام کابل کشی جدید بود مجبور به ایجاد بی نظمی در آرایش کابلها نباشید. در نظر داشته باشید سینی و لدر های کابل را با ظرفیتی پیش بینی کنید تا در آینده ی اتاق سرور مجبور به تعویض یا ایجاد لاین جدید نگردید. مسیر ها را درست انتخاب کنید.

از ایجاد دپوی کابل غافل نشوید!!!

مثال اجرایی:ئکابل هایی ورودی به تاق سرور را بطول اتاق و برگشت به محل رک و به اندازی یک رفت و برگشت به ارتفاع رک در نظر بگیرید. با استفاده از قابلیت کف کاذب اتاق سرور خود کابلهای اضافه را آرایش دهید و در زیر کف کاذب انباشته کنید. به روشی کابل کشی کنید که تحت هر شرایطی با کمبود طول کابل مواجه نگردید.

 نقشه کابل کشی اتاق سرور

تهیه نقشه برای کابل کشی اتاق سرور الزامی می باشد. درون نقشه کلیه اتصالات مابین تجهیزات و کابلها با نوع اتصال مشخص می گردد. این موضوع می تواند در زمان بروز مشکل ، زمان پشتیبانی و رفع ایراد را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. جهت دریافت مشاوره و طراحی اتاق سرور می توانید با همکاران توانمند شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار تماس بگیرید. کاملترین مشاوره را دریافت کنید و استاندارد سازی اتاق سرور را یکبار برای همیشه انجام دهید. مواردی همچون طراحی سیستم اعلام و اطفا حریق و چیدمان استاندارد تجهیزاتی همچون تجهیزات خنک کننده ،UPS و… را از مشاوران ما سوال کنید 09900190083

محل نصب تابلو برق در اتاق سرور

استاندارد بودن تابلو برق از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که همه تجهیزات وابسته به برق هستند. اما اگر تابلو برق استاندارد را در محل مناسب در اتاق سرور نصب نکنیم ، در زمان وقوع مشکل احتمال بوجود آمدن بحران های جدی تر نیز وجود دارد. سعی کنید تابلو برق را در دسترس درون اتاق سرور نصب کنید. تابلو برق را طوری نصب کنید که ارتفاع زیر تابلو از 70 سانتی متر بیشتر نباشد. جهت کسب اطلاع بیشتر و یا برسی چیدمان استاندارد اتاق سرور با همکاران ما تماس بگیرید 09900190083 و تخصصی ترین مشاوره ها را رایگان دریافت کنید.

چیدمان استاندارد رک در اتاق سرور

رک یا Enclosure جایگاهی برای دستگاه های موجود در اتاق سرور است. درون رک ها روتر، فایر وال، سویچ ها و… قرار می گیرد. آرایش استاندارد رک ها در عملکرد تجهیزات تاثیر گذار است و همچنین باعث افزایش طول عمر آنها می شود. اصول چیدمان رک در اتاق سرور شامل توجه به موارد می باشد: دستگاه ها با وزن سنگین را در طبقات پایین قرار دهید. این کار به حفظ تعادل و ثبات رک کمک می کند.

سرورها را در قسمت پایین نیمه کابینت جایگذاری شود زیرا قسمت پایینی رک خنک تر از قسمت بالایی است. تجهیزات مربوط به UPS را در پایین ترین طبقات نصب کنید چون وزن باطری مربوطه زیاد است و قرار گرفتن در این جایگاه، حمل و نقل را آسان می کند. همچنین در صورت نشتی باطری، سایر تجهیزات درگیر نمی شوند. کنسول مانیتور و کیبورد در وسط کابینت قرار گیرند. البته توجه کنید که ابتدا کیبورد و سپس کنسول نصب گردد تا اصول ارگونومی رعایت شود. رعایت این مورد باعث می شود فرد ایستاده، به راحتی سرویس دهی مربوطه را انجام دهد. بهتر است سوییچ و روتر های سبک را در قسمت بالایی رک جایگذاری کنید. تا مشاهده وضعیت پورت و خود دستگاه به راحتی انجام شود.  توصیه می شود از نگهدارنده رک برای جلوگیری از خطرات زمین لرزه استفاده کنید. با رعایت فاصله رکها در مواقع نصب تجهیزات جدید دیگر نیازی به جابجایی ندارید. در اطراف تجهیزات فاصله 110سانی متر در نظر بگیرید. در قسمت جلو و عقب رک ها یک متر و 20 سانت برای دسترسی مناسب به سیم کشی الکتریکال و دیتا ضروری است.

چیدمان سیستم  تهویه هوای اتاق سرور

تهویه اتاق سرور برای عملکرد مناسب تجهیزات دارای اهمیت زیادی است. دمای این مکان  باید به گونه ای باشد تا از داغ شدن بیش از حد تجهیزات جلوگیری شود. پشت کابینت ها داغترین نقطه در این اتاق است. زمانی که یک مرکز داده کوچک باشد، به جای دمیدن هوای خنک به تجهیزات، هوای داغ با کولر گازی مکیده می شود. هنگام طراحی و  نصب کولر گازی روی سقف یا دیوار، مستقیم آن را روی رک ها قرار دهید. با جایگذاری سیستم خنک کننده در قسمت پایین کابینت هوای گرم پشت آن را مکیده و هوای خنک جلوی کابینت دمیده می شود. استفاده از مینی اسپیلیت در اتاق سرور باعث زندانی شدن هوای گرم پشت کابینت می شود. هنگام طراحی مراکز داده بزرگ، راهروی سرد و گرم جهت تهویه هوا باید در نظر گرفته شود. با قرار گیری رکها کنار یکدیگر قسمت جلویی آنها راهروی سرد و قسمت پشتی راهروی گرم را تشکیل می دهد. نصب سیستم سرمایش مناسب ابتدا و انتها راهروی سرد، هوای خنک را به محل هدایت می کند. خروجی و مکش هوا در راهروی گرم باعث خارج شدن هوای داغ می شود.

 نتیجه گیری

چیدمان استاندارد اتاق سرور اهمیت زیادی در حفظ عملکرد بهینه سرورها و تجهیزات مرتبط با آن دارد. با رعایت نکاتی مانند تهویه مطبوع مناسب، چیدمان رک‌ها، منابع برق پشتیبان و مدیریت کابل‌ها، می‌توانید سرور را با کیفیتی ایجاد کرده و از عملکرد بهینه سیستم‌های اطلاعاتی خود بهره‌برید.