راه‌ اندازی اتاق سرور

اگر شما یک کسب‌وکار کوچک دارید و به دنبال یک راه برای راه‌اندازی یک اتاق سرور کوچک هستید، این مقاله به شما راهنمایی می‌دهد. اتاق سرور، محلی است که تجهیزات مهم مانند سرورها، تجهیزات شبکه و دستگاه‌های ذخیره‌سازی قرار می‌گیرند. در این مقاله، مراحل ایجاد یک اتاق سرور کوچک را با جزئیات کامل بررسی خواهیم کرد.جهت دریافت مشاوره راه اندازی اتاق سرور از صفر تا صد از کف کاذب گرفته تا تمامی موارد موجود در یک اتاق سرور با شماره مستقیم 09900190083 تماس بگیرید.

ساخت اتاق سرور کوچک

هزینه راه اندازی اتاق سرور چقدر است؟

هزینه راه اندازی اتاق سرور به فاکتور های زیادی وابسته است. سطح اجرای استاندارد،کیفیت متریال مورد استفاده، انتخاب محل مورد نظر،طراحی اصولی، تجربه ی تیم مجری و…. همگی در هزینه راه اندازی اتاق سرور شما دخیل هستند. بنابراین از ابتدا باید به جزئیات توجه ویژه داشته باشید. هزینه راه انداری اتاق سرور از یک سو و کارایی استاندارد سازی انجام شده از سوی دیگر و هزینه های جانبی نگهداری و مصرف انرژی نیز باید در یک طرح خوب مورد توجه طراح و مشاور قرار بگیرد. هزینه های ساخت اتاق سرور از نظر ابنیه و اجرای زیر ساخت و همچنین امنیت ،سخت افزار و نرم افزار برای استاندارد سازی اتاق سرور هزینه بر خواهد بود.

نگران نباشید،برای برآورد دقیق هزینه راه اندازی اتاق سرور   در کنار شما هستیم

کافی است با شماره مستقیم 09900190083 تماس بگیرد تا در کمترین زمان برآورد های مالی راه اندازی مرکز داده شما را محاسبه کنیم. براورد هزینه راه ندازی اتاق سرور به همراه تهیه نقشه های اجرایی اختصاصی پروژه شما.

اگر قصد دارید اتاق سرور خود را جابجا کنید، مقاله تخصصی زیر را مشاهده فرمایید:

جابجایی اتاق سرور

برای شروع  استاندارد سازی اتاق سرور چه کنیم؟

شروع درست همیشه با اهمیت بوده ،به قول قدیمیها ((خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج)) با برای استاندارد سازی اتاق سرور به دو نوع شرایط روبرو هستیم.اول آنکه تا به حال اتاق سرور نداشته ایم و می خواهیم ایجاد کنیم. دوم اینکه اتاق سرور داشته ایم اما مطابق با استاندارد نبوده است. حالت اول را با هم بررسی می کنیم:

مراحل راه‌اندازی اتاق سرور کوچک

بررسی نیازها و منابع

قبل از هرچیز، نیازها و منابع خود را تعیین کنید. این شامل تعداد سرورها، دستگاه‌های شبکه، نیاز به خنک‌کننده و منابع برق می‌شود.

دیوار ضد حریق اتاق سرور

انتخاب مکان مناسب

اتاق سرور نباید در مکان‌های با ترافیک زیاد و رطوبت بالا قرار گیرد. انتخاب مکان مناسب با دسترسی آسان به تجهیزات ضروری است.

برنامه‌ریزی تهویه و خنک‌کننده

با توجه به گرمای تولیدی تجهیزات، سیستم تهویه و خنک‌کننده مؤثری را

طراحی و نصب کنید تا از افزایش دما جلوگیری شود.

نصب تجهیزات

سرورها، دستگاه‌های شبکه و دستگاه‌های ذخیره‌سازی را با دقت و توجه به استانداردهای ایمنی نصب کنید.

تنظیمات اولیه

سیستم‌عامل‌ها، نرم‌افزارها و تنظیمات شبکه را به‌روز رسانی و پیکربندی کنید تا بهینه‌سازی انجام شود.

ساخت اتاق سرور

برای ساخت اتاق سرور باید کولینگ و تهویه محل را در نظر گرفت. کلیه تجهیزات اتاق نباید در معرض آلودگی، گرد و غبار و رطوبت باشد. هر چه محیط دور از این موارد باشد فن های موجود در رک و کیس ها بهتر عمل می کنند. باید بدانید که هر گونه آلودگی تجهیزات را از کار می اندازد و به آنها آسیب وارد می کنند. وجود رطوبت در این مکان باعث آسیب به بردهای الکتریکی و خازن ها می شود. استفاده از کولر های آبی غیر استاندارد می باشد چرا که میزان رطوبت زیادی وارد اتاق می کند. باید دمای اتاق سرور را کنترل کرده و نباید دما از 10 درجه سانتیگراد کمتر یا از 27 درجه بیشتر باشد. به طور معمول دمای بین 18 تا 21 درجه در این محل مناسب است. برای ساخت اتاق سرور باید اندازه اتاق و سرور ها و تجهیزات را بررسی نمود. با مشخص بودن این موارد بهتر می توان سیستم تهویه هوا را انتخاب کرد.

اگر شما مدیر IT یک بیمارستان هستید، مقاله تخصصی زیر را مشاهده فرمایید:

راه اندازی اتاق سرور بیمارستان

کف کاذب برای اتاق سرور

اصول مهم در طراحی اتاق سرور

  • ایمن سازی دیتاسنتر
  • اجرای اعلام و اطفاء حریق
  • در نظر گرفتن کف کاذب و سقف کاذب اتاق سرور
  • طراحی  شیلد اتاق سرور و دیتاسنتر
  • UPS و برق اتاق سرور و دیتاسنتر
  • کنترل شرایط محیطی با اعلام چند منظوره

 

 

 

 راه اندازی اتاق سرور از صفر تا صد

وقتی شما اتاق سرور نداشته باشید بهتر می توانید هزینه های راه اندازی را مدیریت کنید.حال که تا به اینجای مقاله با ما همراه بوده اید قطعا کیفیت راه اندازی اتاق سرور استاندارد برایتان اهمیت دارد. پس تا انتها با ما همراه بمانید.

  • قدم اول (خشت اول):برآورد نیاز:اگر خودتان کارشناس سازمان ویا مدیر واحد IT هستید جلسه ایی با حضور تمامی کارمندان واحدتان و با حضور مدیریت سازمان ،مدیر مالی ،مدیر تدارکات ،مدیر واحد نت ،مدیریت واحد فروش و سایر واحد هایی که در براورد نیاز های سازمان می توانند تاثیر گذار باشند،برگزار کنید. باید طراحی این مکان با چشم انداز 10 ساله در نظر گرفته شود. بعد از مشخص شدن چشم انداز سازمان و بررسی تجهیزات اولیه و سایر تجهیزاتی که در آینده قرار است به اتاق سرور اضافه شود وارد طراحی ابعاد اتاق سرور و انتخاب مناسبترین محل برای ایجاد اتاق سرور می شویم.

ابعاد اتاق سرور

انتخاب ابعاد اتاق سرور یکی دیگر از گام های مهم و تاثیر گذار راه اندازی اتاق سرور محسوب می شود.اگر ابعاد اتاق سرور شما به اشتباه کوچک باشد در آینده ای نه چندان دور با کمبود فضا و هزینه ها و دوباره کاری روبرو خواهید شد.و اگر ابعاد اتاق به اشتباه بیش از حد بزرگ محاسبه شود شما را با پرداخت هزینه های سنگین از جمله هزینه تامین انرژی برق در ارتباط با سرمایش و کولینگ ،هزینه ایی ابنیه اتاق سرور مانند کف کاذب -دیوار کاذب و سقف کاذب و همچنین هزینه های تامین گاز خاموش کننده و تجهیزات و قطعات اعلام و اطفا روبرو می کند. پس باید دقت کنید، وقتی مقدار تجهیزات مورد نیاز با توجه به چشم انداز سازمان مشخص شد، این تجهیزات را مطابق با استاندارد درون رک های 42 یونیت جا نمایی کنید. (اگر در خصوص چیدمان استاندارد در رک )نیاز به اطلاعات دارید مقاله چیدمان استاندارد در رک را مطالعه فرمایید. اکنون تعداد رک های شما مشخص شد حالا بر اساس تعداد رک ابعاد اتاق سرور را برآورد کنید.

مزایای اتاق سرور کوچک

اتاق سرور کوچک نسبت به راه‌اندازی یک مرکز داده بزرگ دارای مزایا ویژه‌ای است:

  1. پایه‌گذاری کارآمدی: برای کسب‌وکارهای کوچک، اتاق سرور کوچک گامی اولیه مناسب است تا به مرور در اندازه بزرگ‌تری تبدیل شود.
  2. هزینه‌های کمتر: راه‌اندازی اتاق سرور کوچک هزینه‌های بهینه‌تری دارد و از لحاظ مالی قابلیت مدیریت بهتری را ارائه می‌دهد.
  3. کنترل بیشتر: شما در اتاق سرور کوچک کنترل کاملتری بر روی تجهیزات خود دارید و بهترین تنظیمات را می‌توانید اعمال کنید.

انتخاب ابعاد اتاق سرور

همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر قرار است اتاق یو پی اس در کنار اتاق سرور ایجاد شود می بایست این فضا را از نظر فیزیکی از اتاق سرور مجزا کنید. محل قرار گیری و ابعاد تجهیزاتی که روی دیوار ها نصب می شود را در نظر بگیرید . رک ها و تجهیزات شما بایستی از نظر فاصله جانبی بین 80 تا 120 سانتی متر از دیوار ها (و تجهیزاتی که روی دیوار نصب می شود) فاصله داشته باشد. ارتفاع  کف کاذب -سقف کاذب  و رکها را در نظر بگیرید. فاصله ی سقف کاذب از روی رک نباید کمتر از 40 سانتی متر باشد.

ارتفاع کف کاذب اتاق سرور نباید از 20 سانتی متر کمتر باشد. ضخامت دیوار کاذب را در طول و عرض ابتدایی اتاق سرور در نظر بگیرید.(ضخامت دیوار کاذب با پوشش از هر طرف حدود 10 سانتی متر می باشد.)

 انتخاب محل اتاق سرور

دوستان و همراهان گرامی لطفا این قسمت را با توجه و تمرکز بیشتر مطالعه کنید چرا که اگر محل اتاق سرور را بدرستی انتخاب کنید یک عدد پنل کف کاذب صرفه جویی کرده اید. پس حواس ها جمع!!!

اگر سازمان شما دارای گستردگی محیطی می باشد و یا ساختمان های متعددی دارد محل اتاق سرور را به گونه ایی در نظر بگیرید که امکان پوشش دهی  مناسب را دارا باشد. سعی کنید از نظر فواصل سرویس دهی فیزیکی مرکزیت در نظر گرفته شود.(کمک به کاهش هزینه ای کابل کشی ) اگر ساختمان های نو ساز در مجموعه دارید سعی کنید اتاق سرو را در ساختمانی مستقر کنید که احتمال عدم مقاومت سازه ایی در برابر زلزله را کاهش دهید.(کاهش هزینه باز سازی در آینده ای نزدیک)

در انتخاب محل اتاق سرور امنیت و میزان تردد را در نظر داشته باشید :

و هرگز اتاق سرور را در راهروهای ورودی ساختمان ،راهروهای منتهی به سرویس بهداشتی و آبدارخانه ویا مسیر های پر تردد ارباب رجوع و کارمندان قرار ندهید. بهتر است اتاقی که انتخاب می کنید دیوار های مجاور با فضاهایی مانند سرویس بهداشتی -آبدار خانه _موتور خانه _تراس _ فضای سبز _انبار های مواد اشتعال زا  و هر فضایی که در مقابل آن بتوان یک خطر را تعریف کرد ،نداشته باشد. چک کنید که لوله اصلی انشعاب آب – فاضلاب -گاز  و سایر تاسیسات از اتاق مورد نظر عبور نکرده باشد ، اگر این تاسیسات وجود دارد امکان مسدود سازی قبل از اتاق سرور را بررسی کنید. از عدم وجود چاه – رایزر و تاسیسات زیر زمینی مطمئن شوید. مسیر وردی و خروجی تاسیسات برقی و ارتباطی با خارج از اتاق را بررسی کنید. چنانچه قرار است برای رسیدن به ابعاد مورد نیاز دیواری را در فضای موجود تخریب و جمع آوری کنید از حمال نبودن دیوار مطمئن شوید. اگر اتاق موجود پنجره ای رو به سایر فضا ها دارد مسدود کردن پنجره را در نظر بگیرید.

خروجی احتمالی آب اسپیلت ها ی اتاق سرور را در نظر داشته باشید.

اگر سقف اتاق دارای دو پوش های گچی و رابیتس است ،از عدم وجود تاسیسات در پشت دو پوشها مطمئن شود و حتما جمع آوری دو پوش های موجود در فضای اتاق سرور را در دستور کار قرار دهید. چنانچه کانال کولر و یا دریچه مربوط به آن در اتاق وجود دارد حتما آنها را جمع آوری و مسدود کنید. اگر برق فضاها و اتاق های اطراف از داخل محل احداث اتاق سرور شما عبور می کند حتما آنها را تغییر مسیر دهید و همگی را جمع آوری کنید. در استاندارد tia_942  به نکاتی مانند فاصله از ایستگاه قطار -فاصله از فرودگاه -فاصله از ایستگاه آتشنشانی  و احتمال حملات موشکی و نظامی نیز مورد توجه قرار می گیرد . اما شما زیاد به این نکات توجه نکیند. اگر قرار شد دیتاسنتر راه اندازی کنید سایر نکات را در نظر بگیرید و یا با ما تماس بگیرید.

اگر میخواهید بصورت شبانه روزی اتاق سرور خود را تحت کنترل داشته باشید، مقاله تخصصی زیر را مشاهده فرمایید:

کنترل اتاق سرور

طراحی اتاق سرور

هم اکنون که نیاز و چشم انداز سازمان خود را کاملا در نظر گرفته ایم و میزان تجهیزات  را برآورد کرده اید با توجه به محل احداث اتاق سرور و ابعاد مورد نظر طراحی را آغاز می کنیم:

در طراحی اتاق سرور ابتدا بر اساس ابعاد واقعی اتاق فضای موجود را ترسیم می کنیم.

طرح ابنیه اتاق سرور

ابنیه اتاق سرور شمامل تمام مصالح و پیکره اتاق سرو می شود. هریک از این اجزا نقش بسیار مهمی در پایدار وعملکرد نهایی اتاق سرور دارد،لذا به شدت توصیه میکنیم حتما با متخصصین این حوزه مشورت فرمایید. جهت دریافت مشاوره با شماره مستقیم 09900190083 تماس بفرمایید.

طراحی دیوار کاذب اتاق سرور

جهت اجرای دیوار ضدحریق اتاق سرور تمام شکست ها و شکل های موجود در فضا را همان گونه که هست در طرح وارد کنید. سپس دیوار های کاذب را با ضخامت 10 سانتی متر بر دیوار های اصلی و به سمت داخل ایجاد کنید. دیوار کاذب با در نظر گرفتن سازه گالوانیزه و مواد پشم سنگ و پوشش ضد حریق با ضخامت 1 سانتی متر در نظر گرفته می شود. هنگام طراحی دیوار کاذب سعی کنید نا گونیاها و شکست های کوچک فضا را پشت دیوار کاذب قرار دهید و فضای بدست آمده را کاملا گونیا طراحی کنید. جهت نصب تجهیزات دیواری مانند اسپیلیت – تابلو برق- کنترل کننده های دما و رطوبت – مانیتور -پنل اعلام و اطفا و… سازه دیوار کاذب اتاق سرور را تقویت کنید. سعی کنید در طراحی اتاق سرور کوچک سازمان خود درون دیوار های کاذب لوله های رزرو تا سایز 63 ملیمتر را در نظر بگیرید . با ایجاد لوله های ارتباطی مابین سقف کاذب وکف کاذب امکان عبور دادن کابل هایی که قبلا بر روی دیوار قرار داشت فراهم می گردد. همچنین شما می توانید دوربین های مداربسته را به راحتی زیر سقف کاذب نصب کنید و کابل های ارتباطی آن را از درون لوله های رزرو تعبیه شده عبور دهید و نهایتا از زیر کف کاذب به آسانی وارد رک مورد نظر کنید. لوله ای خروجی اسپیلت و محل دفع آب اسپیلت اتاق سرور را نیز در هنگام طراحی دیوار کاذب  مد نظر قرار دهید.

طراحی سقف کاذب اتاق سرور

سقف کاذب ضد حریق اتاق سرور محل مناسبی برای قرار دادن تاسیسات و ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز می باشد. فراموش نکنید که در زمان طراحی سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور حتما نازل خاموش کننده و دتکتور دود برای پشت سقف کاذب نیز در نظر بگیرید. ارتفاع تمام شده را می توان با کد دهی ارتفاعی سقف کاذب تنظیم کرد. اگر اتاق مورد نظر مرتفع است سعی کنید این ارتفاع را کاهش دهید.

روشنایی اتاق سرور

روشنایی ها در اتاق سرور به دو دسته اضطراری و ثابت تقسیم می شوند. نور کافی در اتاق سرور و عدم وجود سایه  بر روی تجهیزات و قسمت های که حالت عملیاتی به خود می گیرند بسیار پر اهمیت است . بنابر این با استفاده از پنل های کم مصرف 60*60 توکار مخصوص سقف کاذب نور محیط را تامین کنید. چیدمان پنلهای سقفی را طوری در نظر بگیرید که حد اقل 2 عدد (پشت و جلو رکها )به سیستم برق  UPS متصل گردد. عموما از پنلهای آفتابی در اتاق سرور استفاده نمی شود.

درب اتاق سرور

درب ضد حریق اتاق سرور نیز اهمیت بسیار بالایی دارد . سعی کنید درب را در محلی طراحی کنید که کمترین میزان پرت فضا را دارا باشد. داخل درب اتاق سرور باید با فلز پوشش داده شود و استفاده از روکش چرم -چوب و هر نوع متریالی که کمک کننده حریق باشد ممنوع است. درب اتاق سرور می بایست قابلیت اتصال یه سیستم کنترل تردد را داشته باشد. کلاف داخلی درب اتاق سرور باید مسلح و مستحکم باشد تا در صورت هجوم امکان عبور از درب وجود نداشته باشد. لولا های درب حتما باید به سمت داخل و دور از دسترس بیرون اتاق سرور باشد. درب اتاق سرور باید به سمت داخل باز شود مگر اینکه فضا بسیار محدود باشد. اگر قرار است درب به سمت بیرون باز شود حتما می بایست از روش لولا مخفی استفاده کنیم .

چیدمان اتاق سرور

چیدمان تجهیزات در اتاق سرور نیز از استاندارد تبعیت خواهد کرد و بکار گیری سلیقه  شخصی نمی تواند در این موضوع دخیل باشد. فواصل رکها از دیوار ،محل قرار گیری رکها در اتاق سرور – محل نصب سیستم های سرمایشی ، محل قرار گیری تابلوهای برق و سیستم اعلام و اطفا حریق  و … همگی  پر اهمیت است. در شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار تمامی نکات اجرایی مطابق با استاندارد TIA_942  در طراحی لحاظ و به بهترین شکل ممکن اجرا می گردد. به آسانی یک تماس می توانید علاوه بر دریافت مشاوره حرفه ایی طراحی اتاق سرور خود را سفارش دهید.

اجرای اتاق سرور

مجری احداث اتاق سرور علاوه بر مهارت اجرایی می بایست با استاندارد های اجرایی  نیز آشنایی کامل داشته باشد.

اخطار: طی چند سال گذشته تیم های غیر حرفه ا یی اقدام به اجرای اتاق سرور نمودند که کمترین اطلاعات را در این حوزه دارند. بنابر این حتما سوابق اجرایی پیمانکار اجرای اتاق سرور را بررسی و از رضایت مصرف کننده قبلی اطمینان حاصل  فرمایید. بررسی کنید که اتاق سرور فعلی شما چگونه است؟  با ما تماس بگیرید09900190083.

نگهداری اتاق سرور نیاز به برنامه ریزی دارد، مقاله تخصصی زیر را مشاهده فرمایید:

نگهداری اتاق سرور

 افزایش امنیت در اتاق سرور

 استفاده از رمزنگاری

ترافیک شبکه و داده‌ها را با استفاده از رمزنگاری امنیتی محافظت کنید.

پشتیبان‌گیری منظم

از پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها و تنظیمات اطمینان حاصل کنید تا در صورت بروز خطاها، اطلاعات از دست نرود.

مدیریت و نگهداری اتاق سرور

پایش و نظارت

سیستم‌ها را به‌طور مداوم پایش کنید تا هرگونه خطا یا نقص را به‌سرعت تشخیص داده و رفع کنید.

به‌روزرسانی منظم

نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها را به‌روز نگه دارید تا از آخرین امنیتی بودن و قابلیت‌ها بهره‌برداری شود.

نتیجه‌گیری

راه‌اندازی اتاق سرور کوچک می‌تواند برای کسب‌وکارهای کوچک بازدهی بسیاری داشته باشد. با انجام مراحل بهینه‌سازی، امنیت و نگهداری، می‌توانید تجهیزات خود را بهتر مدیریت کنید و از عملکرد بهتری برخوردار شوید.

پرسش‌های متداول

چقدر زمان برای راه‌اندازی اتاق سرور نیاز است؟

مدت زمان بستگی به اندازه و پیچیدگی اتاق سرور دارد. اما با برنامه‌ریزی موثر، می‌توان به سرعت این فرآیند را پیش برد.

آیا می‌توان اتاق سرور را در محل خانه راه‌اندازی کرد؟

بله، می‌توانید اتاق سرور کوچکی در خانه راه‌اندازی کنید، اما باید از نظرات کارشناسان درباره ایمنی و تهویه مناسب رعایت کنید.

شما هم می توانید سوالات خود را در کادر انتهای همین مقاله وارد کنند تا متخصص ترین کارشناسان حوزه راه اندازی اتاق سرور، جامع ترین پاسخ ها را برای شما ارسال کنند.